shokerende ontdekking (herh.)

1 01 2008

Op 01/01/2007 schreef ik mijn eerste blogbericht.

Nijntje is een vrouwtje en geen mannetje zoals ik al mijn hele leven dacht!

images-11.jpgimages-11.jpgimages-11.jpg

Van de heer D.B. uit Utrecht ontving ik op 3 januari 2007 onderstaande mail:

Zeer Geachte Mevrouw Gerda,

Toen uw logje betreffende de seksuele identiteit van Nijntje in mijn RSS-feedreader verscheen, was ik niet verbaasd. Helemaal niet verbaasd zelfs omdat ik in eerste instantie ook niet wist of ik van Nijntje een v dan wel een m zou van maken. Een beetje mysterie is namelijk steeds interessanter. Gaandeweg en in de loop der jaren is Nijntje echter uitgegroeid tot een echt vrouwtje.

Maar in wezen ben ik gecomplimenteerd door het feit dat u mijn dierbaar Nijntje als een mannetje zag. Het betekent dat ik er in geslaagd ben het diep in onze maatschappij gewortelde rollenpatroon te doorbreken. Maar het kan natuurlijk ook geheel en al aan uw spitante open geest gelegen zijn, die over en door geslachten heen kijkt. U heeft mij in het verleden al verrast met uw eigenzinnige opmerkingen.

Ik wil u trouwens nog een geheimpje vertellen. Ondanks dat Van Tol&Co beweren dat het geheel hun eigen idee is, was ik toch degene die hen geadviseerd heeft om met name Fokke&Sukke van in het begin een uitgesproken genderidentiteit te geven. Om alle verwarring te vermijden bij deze twee stripfiguurtjes, gaf ik hen de raad duidelijk zichtbare piemeltjes te tekenen.

Of dacht u misschien dat dit pluimstaartjes waren?

Met achtingsvolle groeten,
D.B.
Tekenaar

Origineel bericht van vorig jaar en reacties: lees hier.
Met dank aan Oker voor de inspiratie.


Acties

Information

2 responses

2 01 2008
yo

Ik herinner me een stevige discussie onder onze kinderen over nijntje’s ware aard. Er werden boekjes bijgehaald en idd. Nijntje draagt een jurkje… En toen gooide pa olie op het vuur: mannen dragen soms ook jurken. Tot de zoon het afmaakte: Nijntje is Hollands en in Holland dragen de mannen klompen, maar geen jurken.

2 01 2008
annetanne

Ik heb voor mijn veel jongere zusjes regelmatig boekjes van Nijntje voorgelezen. En volgens mij werd er toch regelmatig met ‘zij’ naar het beestje verwezen?

Geef een reactie

