dief steelt brood in shop te g.

11 11 2007

Vandaag was ik in een shop langs de autosnelweg. Voor mijn aan de kassa rekent een man een pakje salami af. Hij legt het pakje op de toonbank en met dezelfde hand legt hij gepast geld (2 eur) op de toonbank. In zijn linkerhand dat naast hem beneden hangt, houdt hij een brood vast. Hij was met twee vrienden, ze waren net voor mij de winkel binnengegaan, en ik had gezien dat ze niets bijhadden (ze stonden ook naast mij te tanken).

Hij betaalt dat brood dus niet. Ik vind dat vreemd. Hij stapt rustig buiten met de salami én het brood, en staat zelfs nog voor de deur met zijn vrienden te kletsen. Is dat voor de kick? Doet hij dat om de spanning van het ontdekt worden? Lokt hij uit? Of is hij zich gewoon van geen kwaad bewust?

Ik snàp het ook niet. Waarom risceren van je laten te betrappen op diefstal voor een brood dat 2 eur kost? Je voor schut laten zetten voor zo’n luttel bedrag?

Nu was dit niet de eerste keer. Eerder zag ik al eens toeristen weglopen met ansichtkaarten, ik zag iemand twee kranten in elkaar draaien, en gratis binnenglippen ergens (wat ik ook als een vorm van diefstal zie). Kleine dingen, maar is het misschien net daarom dat men vindt dat dit kan? Dat er zo’n normverschuiving is dat iets van weinig waarde niet betaald moet worden?

En ik heb ook altijd moeite om mijn mond te houden, maar ik heb al geleerd me dit niet meer aan te trekken. Ik moet geen politieman spelen.

Hoe zou u reageren in zo’n situatie?


Acties

Information

7 responses

11 11 2007
Menck

Zwijgen, zou ik. Ik heb ooit één keer gereageerd. Het gevolg was dat de geviseerden hun frustratie op mijn auto hebben uitgewerkt. Voortaan hou ik mijn mond.

11 11 2007
Melissa

Ze weten er zich meestal gewoon uit te praten wanneer ze betrapt worden. Ik heb een tijdje vakantiejob gedaan aan de kassa in een supermarkt, waar een man een bak bier met zijn voet voorbij me probeerde te schuiven. Zijn commentaar toen ik er hem op wees was dat ik dat maar moest gezien hebben. Alsof je bij iedere betaler over de kassa kan gaan hangen om te zien wat ze uitspoken?

11 11 2007
Sven

Normvervaging? Ik denk dat diefstal al zo oud is dat het niet typisch voor deze tijd is, toch?

11 11 2007
Cupido

Als ik een diefstal zie hou ik ook mijn mond. Wij zijn tenslotte geen politie en de winkelier moet zelf maar zijn “klodden” bewaken of meer personeel inschakelen !

13 11 2007
Imke Dielen

Vroeger zou ik gereageerd hebben. Maar nu ook niet meer hoor! Mensen kunnen op zo een momenten heel agressief uit de hoek komen. Ik weet niet direct of het normvervaging is… er wordt altijd al gestolen, vroeger en nu. Wat blijkbaar wel gestegen is de laatste tijd is tanken en wegrijden zonder betalen. Ik kan me niet inbeelden dat ik dat ooit zou doen!

14 11 2007
blanche

Ik zeg: Oh! meneer waar heb jij dat brood gevonden?
Denk ik,het kan net zo goed zijn dat ik mij bedreigd voel en dan zwijg ik waarschijnlijk.

15 11 2007
gerda

Helaas (of moet ik in dit geval zeggen: gelukkig) spreek ik geen Slavische taal.

Geef een reactie

