blogrolletje met fijne inhoud

9 11 2007

Ik ben terug.

09afwasschermversie4688ba.jpg

Mijn blog is sinds 2 november gehackt geweest door één of andere wereldvreemde halve gare. Deze doorgedraaide vrouw is ondertussen gecolloqueerd na dit wanvertoon op andermans blog en kan nu geen verder kwaad meer aanrichten. (De kans is groot dat ze ook jullie reactieluiken geteisterd heeft met wartaal, en dit onder mijn naam, mijn excuses daarvoor alhoewel ik er geen schuld aan heb.)

Ze heeft me echter op ideeën gebracht. Ik wil het namelijk even hebben over mijn “blogroll”. Die is dringend aan een update toe. Zoals ik al eens eerder schreef bekijk ik veel blogs uit deze lijst bijna dagelijks (alhoewel ik moet bekennen dat ik daar deze week amper aan toe gekomen ben wegens een zeer drukke werkweek) en alle andere minstens één keer per week.

Ik heb echter gemerkt dat er een aantal gedateerd zijn. Al een lange tijd niet meer geupdated of gewoon niet meer toegankelijk zijn. En er staan er ook bij die ik niet meer interessant vindt. Dus één van mijn doelstellingen de komende dagen is het opruimen en hernieuwen van deze blogroll.

Maar tegelijk wil ik eens aandacht vestigen op een aantal (kleine) pareltjes die er tussen staan. Blogs en blogjes waarop naar mijn bescheiden mening echt goede dingen geschreven worden. Zonder veel franjes. En waarvan ik vind dat ze te onbekend zijn (dat is mijn perceptie, maar die kan ook wel helemaal fout zijn!)

“Oker” is er zo eentje. Een Nederlandse die naar Leuven verhuisd is en echt heel aangename, interessante en (diep)zinnige stukjes schrijft. Niet elke dag, maar wanneer ze schrijft, is het gewoon goed.

“Secrets” is een ondertussen wereldwijd bekende blog die al veel aandacht gekregen heeft in de media en het dus ook zonder mijn aandacht kan stellen, maar ik ondervind toch dat weinig mensen hem kennen. Ik vind hem heel bijzonder van opzet én lay-out. Er bestaat ook een Nederlandse kloon maar die heeft een veel te hoog “Bouquet”-gehalte, met een melig forum en nog meliger reacties. Daarom krijgt u deze link niet.

Dan zijn er blogs waar ik helemaal weg van ben door de heel aparte en sublieme lay-out: “Jorn Santen” en “Jogchem Niemantsverdriet”. Ik zou nooit blogs kunnen lezen op rss. Ik hou teveel van de verrassende en kunstzinnige dingen die je met een blog kan doen (neen, ik kan dit helaas niet, ik moet me beperken tot de standaard-formats). Alhoewel een blog zeker inhoud moet hebben is het visuele ei zo na even belangrijk voor mij. Als je de teksten zou lezen zonder de blog te “zien”, verliezen ze de helft van hun kracht. Onder deze categorie valt ook elke dag rust“, alhoewel het hier niet meer zo duidelijk is of het een blog is, dan wel een complete website.

Saskia Van den Heuvel en Maarten Inghels hebben dan weer een uitmuntende poëzie blog, die ik zéér kan smaken, alhoewel ik de vroegere lay-out van Maarten passender vond bij een blog van dit genre. Zacht en poëtisch was deze, terwijl hij nu ietwat harder is. Gelukkig is de poëzie van hetzelfde niveau gebleven.

Op de “Art News blog” volg ik het laatste interessante kunstnieuws (wederom met de belangrijke foto’s en/afbeeldingen) en ik open minstens wekelijks, “The Adblog”, een nogal werkgerelateerde blog, maar waar ik dikwijls nieuwe dingen zie.

Tenslotte amuseer ik me enorm met “Tante Annie“, humor en gekkigheid waar ik wild van ben.

De rest van mijn blogroll is ook alleen maar aan te raden, maar daarvan weet ik dat ze allemaal hun schare zeer trouwe lezers hebben. En ik ben er zeker van dat er nog honderden geweldige blogs bestaan. Kent u er eentje uit de bovenstaande categorieën die ik écht moet lezen/zien, laat het me dan zeker weten!

(Cartoons van fokke en sukke kan je hier vrij downloaden, de belevenis van fokke en sukke kan je elke dag volgen bij “De wereld draait door” op Ned3)


Acties

Information

11 responses

9 11 2007
maarten

dankje voor de mooie omschrijving en link. over de layout doe je weer twijfelen, alhoewel ik met nieuwere (grotere) plannen zit, iets definitiever. maar dat vraagt tijd!

warme groeten,

10 11 2007
Artemis

Nog meer leesvoer! Een dag zou minstens dubbel zo lang moeten duren.

10 11 2007
oker

Ik zit hier gewoonweg te blozen achter mijn beeldscherm en voel me zwaar vereerd…

10 11 2007
stien

Denk dat ik die hackster ook op bezoek heb gekregen, ik had geen toegang meer tot mijn reactieluik. Tja, ook in de blogosfeer vind je rare kwasten

10 11 2007
Menck

Oker vind ik al langer goed. De rest is een heerlijke ontdekking. Bedankt daarvoor!

10 11 2007
nel

Beste mevr de hoofdredactrice van “De orde van de douchekapjes”
Tot mijn grote verbazing zie ik geen enkele verwijzing naar het onbekende maar fijne pareltje “De orde van de douchekapjes.” Wilt u misschien een belangenvermengingsconflict vermijden? Of staat u toch misschien niet helemaal achter uw eigen hersenspinsels?
Kortom, hier op de redactie is een lichte vertrouwenscrisis ontstaan. Enige toelichting uwentwege zou beslist opportuun zijn.
Daarom stel ik een spoedvergadering voor. Misschien kunnen we het conflict alsnog uitpraten.
gereserveerde groeten van uw gewaardeerde redactiemedewerkster

p.s. wie zorgt voor de gebakjes?

12 11 2007
gerda

Beste redactiemedewerkster Nel,

Hadden we niet afgesproken dat we dit kleine pareltje onder ons zouden houden?

Dat enkel degenen die het op eigen initiatief zouden ontdekken het waard zijn van onze geschriften te lezen? Vrouwen die wij als een volwaardig lid zouden willen opnemen in onze orde en mannen die enkel kunnen mannen zijn van zo’n vrouwen. Was dat niet onze afspraak? Vrouwen en mannen die een reactie van niveau kunnen geven, één waarvan wij vinden dat ze thuishoort op onze blog?

Willen wij eigenlijk wel populariteit? Staan wij daar niet boven? Stel dat we te bekend worden, bent u bereid om u van ons drieën kandidaat stellen om op te draven in “De Slimste Mens”? Zou u het appreciëren dat Ilse Beckers uw relationele problemen, veroorzaakt door het bloggen, breeduit uitsmeert in haar vies en ordinair weekbladje? Dat ze uw echtgenoot woorden in de mond legt die hij zelfs niet zou durven uitspreken?

Of stel dat men mij uitnodigt in “De zevende dag” om mijn mening over BHB te gaan verkondigen of de kranten van de afgelopen week te bespreken?

Meer nog, dat we verkozen worden bij het weekblad “Clickx” als “Blog van het jaar” en nog erger, dat we deze eerste plaats moeten delen met “www.zatte vrienden.be”?

Deftige dames zoals wij staan hierboven. Wij gooien geen parels voor de zwijnen. Vandaar dat ik hier duidelijk stelling genomen heb en pertinent weiger om ons pareltje, ons troetelkindje, ons uitlaagklepje aka onze blog ook maar te vernoemen!

Hopelijk is hiermee een prangende vraag beantwoord en kunnen wij onze verdere vergaderingen in alle eendracht en samenhorigheid verderzetten. Met onze geliefkoosde bollie en de gebakjes, die ik voor één keer zal meebrengen als teken van goedwillige bereidheid tot verdere samenwerking.

Met vriendelijk redactionele groeten,

Madame Commentatore

12 11 2007
oker

op http://www.foksuk.nl staan onze vrienden trouwens ook elke dag.
Ik kwam er pas vorige week achter dat op alle cartoons hun piemeltje te zien is, ik was volledig geschokt.

13 11 2007
Interview met een niet-genomineerde blogger « Verantwoord Tijdverlies

[…] tegen HIV vermeld. Tja. Zo vul je al snel een blog natuurlijk. Maar zoiets nomineer je toch niet? Hier vond ik onlangs een artikel over enkele blogpareltjes. Daar tref je pas blogs aan die genomineerd […]

14 11 2007
raf

Zozo, opruimen van de blogroll…
Ik hou mijn hart vast. November is een sneuvelmaand.

15 11 2007
droepie

Hier staan alweer mooie dingen tussen en ik ben nog niet eens door jouw blogje.

Geef een reactie

