miss sp.a spreekt

21 10 2007

caroline.jpgAkkoord dat politici niet meer die hoogdravende en misschien moeilijke taal van veertig jaar geleden moeten hanteren, maar ze moeten nu ook niet gaan overdrijven.

Mogen de speeches aub wat op niveau en mag er nog wat intelligentie doorschemeren? Is het absoluut nodig om verkavelingsvlaams te spreken om als “van het volk zijnde” beschouwd te worden? Is AN te elitair?

“… op den dag zelf da wij nog realiseren dat kinderen jonger dan 15 jaar recht hebben op gratis tandarts bezoek, op die zelfden dag zelf wil oranje-blauw diezelfde jongeren proberen in den bak te draaien“. (C.G in haar eerste speech als nieuwe voorzitter van de SP.A)

Mevrouw Gennez, je staat niet aan een cafétoog, je schrijft niet op een blog, maar je spreekt voor een congres en je komt op TV en radio.

Toch niet zo goed gecoacht door je regisseur?

Acties

Information

8 responses

22 10 2007
Daniel

Zááálig hoe je in een paar zinnen de nieuwste babe van SP-A met de grond gelijkmaakt!!

22 10 2007
luisindepels

Ik vind da nie zo erg da ze geen AN spreekt. Stevaaaard deed deed da wok nie.

22 10 2007
blanche

Bedenkelijk Nederlands inderdaad.
Inhoudelijk echter is deze zin (geen rekening houdend met de ganse toespraak, wegens niet gehoord) tenminste even bedenkelijk.
Van mij krijgt Caroline Genez krediet, maar met dergelijke holle uitspraken raakt het wel heel snel op vrees ik.

22 10 2007
gerda

Maandagnamiddag 16:35 u. Kranten van de hele week doorgenomen, ik ben beland bij “De Morgen” van afgelopen weekend.

Een lang artikel over Caroline Gennez. Wat lees ik hier tot mijn verbazing:
“Ik vind die kritiek zo unfair als men nu zegt dat Gennez gemaakt volks is. Dat is niet zo. Het is toch de kwaliteit van grote politici om én verstandig te zijn, én die moeilijke theorieën te kunnen vertalen in de taal van de toog.” (Alain Coninx)

Dit uit de mond te horen van een journalist, dat verbaast me nu wel heel erg. Is taal niet hun materiaal? En goed materiaal maakt het halve werk!

Dat is de kunst, het in een mooie taal voor iedereen verstaanbaar kunnen uitleggen. (Als hij het echter enkel heeft over het feit dat het niet gemaakt is, dat geloof echter wel)

En ja, ik vind het heel erg, de manier waarop ze spreekt. Ik gaf haar alle krediet, maar ze heeft het voor de helft verknoeid toen ik haar gisteren bezig hoorde.

Het is toch niet prettig om naar mensen te luisteren en je voortdurend zitten te ergeren aan hun uitspraak en woordgebruik. En taal is toch niet enkel om informatie door te geven? Het mag toch ook mooi klinken? Dat is net waar ik zo van geniet. En bij haar (maar ze is geen uitzondering) stoort het, het leidt af en het haalt haar naar beneden.

22 10 2007
delaru

Wat wil je als je een partij bent van “Babes” ?… op hun niveau communiceren…

22 10 2007
Annemie

Ik heb ze gehoord op de radio en dat was beneden alle peil! Horen en zien terzelfdertijd…néé, niet goed voor mijn hart! Ik zou me verschrikkelijk ergeren!
Bedenkelijk niveau…

23 10 2007
Daniel

@ Gerda:

Caroline en Alain, da’s twee handen op één buik he…zie je de link? Ze zijn allebei van Sint-Truiden.

23 10 2007
muggenbeet

ik blijf er koud bij, bij de nieuwe voorzitter.

Geef een reactie

