de batterijen zijn opgeladen!

20 10 2007

Levroux is vervloekt.

Om negen uur vanmorgen stond ik klaar om te vertrekken, vakantiehuis opgeruimd en afgesloten, auto ingeladen.

Auto start niet. Niks, rien, niente, nada. Dat ziet er goed uit. Op twee kilometer van de openbare weg en tien kilometer van het centrum van het dorp. In juni had ik er een lekke band. Bellen dan maar, pechverhelping. Men geeft me een nummer in Frankrijk. Frankrijk zegt dat ze enkel wagens helpen met Franse nummerplaat (awoert chauvinisten!). Opnieuw nummer in Belgïe, ze kunnen niks doen, ik moet echt dat nummer in Frankrijk bellen. Tweede keer dus en deze keer een lieve behulpzame mevrouw aan de lijn. Binnen drie kwartier zal er pechverhelping zijn. En op een kwartiertje na klopt het dan nog ook. Batterij versleten. Drie kwartier later en 220 eur armer kan ik eindelijk vertrekken. Ligt het aan Frankrijk (vorig jaar op de autosnelweg lekke band net voorbij de Mont Blanc tunnel met Camping Car), ligt het aan mij of ligt het toch aan de auto?

Enfin, daardoor ben ik minstens vier uur later thuis dan gepland. En wat staat er me allemaal te doen.

  • Kranten lezen
  • Poezen aandacht geven
  • Mails lezen (aha, slecht twee keer Wifi gratuit gegeten en het was zelfs niet prettig omdat de verbinding uitermate traag was.)
  • Blogs lezen, reageren; mijn reacties lezen, reageren.
  • O, en uitpakken. Inderdaad. Ik denk dat dit tot morgen kan wachten.

Wat heb ik gedaan:

Gerust, gewandeld, hersteld, drie boeken uitgelezen, vijf films gezien, geschreven, Bourges bezocht, Limoges bezocht. Planten en fazanten bestudeerd. Op een eekhoorntje zitten wachten. Naar de vallende bladeren gekeken.

Wat heb ik gekocht

3 CD’s, 1 DVD, 4 tijdschriften, 1 paar enkellaarsjes (joehoe, blauw!), 1 tube embryolisse, de halve Sephora, 1 pull, 1 kleed, 4 paar kousen, 1 haarband, 1 haarspeld, 2 ceintuurs, geitekaas, eendebillen, 4 halskettingen, lange lederen handschoenen; in het dorp in een waanzinnig volgestouwde brocante-opslagplaat: 3 kopjes en schoteltjes, 1 bonbonnière, 1 heksenbezem om het terras te vegen, 2 tubes schoenpoetsmiddel om de “look” uit de jaren zeventig. Ja, ik weet het, ik heb een gat in mijn hand.

Wat heb ik gegeten

Veel te veel. Fromage de chèvre de Levroux (vers van de boer), gallettes de pommes de terre, plie, blettes, tête roulé, tripperie, contrefilet au cèpes, pot-au-feu de mouton, brioches, flan pattisière, rillons au sucrerie sauce yaourt fines herbres, omelette paysane. Om duimen en vingers af te likken.

Wat heb ik gemist

Crowded House, Feist, Tom Mc Rae, M.Ward. Dag van de kringloopwinkel. Jan Wolkers overleden. Martens gescheiden. Heisa in Mechelen. Heisa op de bus. Weinig heisa in de pers over het terroristenproces. Fraude hier en fraude daar. Van vier naar drie rijstroken op de E40 Brussel-leuven wegens werken. Nog geen regering. De Morgen gebruikt het woord “kids” in de titel van een artikel. Een woordenlijst bij De Standaard waardoor hopelijk nu iedereen weet dat we eerst onze voornaam zeggen en dan onze familienaam en niet omgekeerd en dat iets veel kost of duur is maar niet duur kost en dat we Jantje heten maar Jantje Mieke noemen.

Ik wil terug. Nu direct.

Acties

Information

7 responses

21 10 2007
speedy

Je hebt groot gelijk, in jouw plaats zou ik ook terugwillen. Je hebt hier echt niets gemist.

21 10 2007
Anoniem

Vooral op die bonbonnière zat ik te wachten…

21 10 2007
guy

fromage de chevre = hmmm

21 10 2007
blanche

Levroux hartig: leg een dikke laag levroux of andere verse geitenkaas op donker krakend vers brood. Maal de noten die je bij de mensen meeneemt in grove stukken en stooi ze op je geitenboterham. Eventueel besprenkelen met een paar druppeltjes honing.

Levroux zoet: neem een snede rozijnenbrood van beste kwaliteit. Leg daarop een dikke laag levroux en besprenkel je boterham uitbundig met honing.

Levroux met kruiden: neem…..
Levroux au trois poivres….
Levroux gepaneerd , gebakken en opgediend met spekblokjes en een slaatje met olijfolie en balsamico
Levroux………
Wil je nu aub die vloek over Levroux onverwijld opheffen want kwijlen boven je klavier is schadelijk.

22 10 2007
nel

Je neemt me de woorden uit de mond, Blanche!
Kan je eens een apart stukje maken van wat je daar allemaal gegeten hebt + de recepten?

22 10 2007
sandrissimo

Ik zou die aankopen wel eens willen zien, je maakt me curieus zenne! En ik ben niet in ’t buitenland en ik heb die scheiding van Martens ook gemist, ik weet wel nog dat hij ergens ne keer heeft laten vallen dat hij zijn pensioen te klein vond…
😉
Gelukkig weer helemaal bijgelezen! 🙂

23 10 2007
peter

Alfa de wagen die je zelf koopt maar niemand aanraad te kopen .

(Jeremy Clarkson )

Geef een reactie

