keesje zag eens joden lopen*

12 10 2007

*De verkeerde vrees” – Hieronymus van Alphen 1746-1803

Op een foto op de blog van deze Gentenaar herkende ik een driedelige gedichtenbundel van Gerrit Komrij, van dewelke ik dacht dat ik de enige op de wereld was die deze ooit gekocht had (1998). Natuurlijk is dit niet zo, want ondertussen zijn deze bundels al aan hun -tigste druk toe en is het een standaardwerk voor Nederlandse poëzieliefhebbers. Maar ik heb ze gewoon nooit eerder bij iemand anders in de kast zien staan.

In liefde bloeyende, de Nederlandse poëzie van de twaalfde tot en met de twintigste eeuw in 3000 en enige gedichten“, in totaal 4.103 pagina’s dik. De box bevatte ook een CD waarop Komrij met zijn krakende, scherpe stem een aantal gedichten voorleest. Achteraf verscheen er nog een vierde deel, “In liefde bloeyende, de Nederlands poëzie van de twaalfde tot en met de twintigste eeuw in 100 en enige gedichten“, met briljante analyses van Komrij’s hand.

Het zijn boeken om nooit weg te leggen. Boeken voor aan het bed of op het WC. Om tussendoor en nu en dan een fijn gedicht uit te halen. Om stukjes wc-papier en post-itje tussen te steken voor weer één of ander ontroerend of grappig gedicht.

Vorige week was Gerrit Komrij te gast bij “Paul&Witteman“, een uitstekend laatavond praatprogramma op Ned1. Hij stelde er zijn laatste werk voor “De Nederlandse kinderpoëzie in 1000 en enige gedichten”. In de oorspronkelijke titel zou het gaan over 500 gedichten, maar uiteindelijk werden het er dubbel zoveel. Hoe selecteer je zoiets? Wanneer catalogeer je een werk als “kinderpoëzie”? Hijzelf zegt het zo in “Trouw“: “Zodra een dichter duikt in zijn eigen kinderleven, zijn eigen jeugd beschrijft en de sensaties die daarbij horen, behoort het tot het terrein van de kinderpoëzie. Ook al is het bedoeld van volwassene tot volwassene.” Het boek ziet er bovendien nog schitterdend uit ook, iets wat me ook altijd heel erg kan bekoren.

Een boek voor onder de kerstboom. (Of ben ik nu te vroeg..)

 

Gerrit Komrij – De Nederlandse kinderpoëzie in 1000 en enige gedichten
Prometheus/Bert Bakker, 1040 pag., € 19,95. ISBN: 978 90 446 1057 4

518055072470648c41f293.jpgimages-36.jpegimages-40.jpeg

 

Acties

Information

8 responses

12 10 2007
tante annie

voor wat tempering rond de kerstdagen: http://tedvanlieshout.web-log.nl.

12 10 2007
annetanne

He, ik heb die driedelige bloemlezing ook… maar op mijn exemplaren (uit 1983 en 1986) ontbreekt ‘In liefde bloeyende’.
(Ik moet overigens eens stoppen met blogploegen… ik krijg veel te veel boek-ideeën en zo wordt mijn eindejaarsverlanglijstje ellenlang….)

12 10 2007
Annemie

Ik denk niet dat ik wacht tot Kerstmis. Vandaag werd ik gemaand het schitterende boek onverwijld aan te schaffen…
Een voorsmaakje…

Een zakje chips

krrr krrr krrr krrr krrr
krrr krrr krrr krrr
krrr krrr krr
krrr krrr
krrr

leeg zakje chips

Dennis (10 j.)

13 10 2007
Daniel

Bedankt voor de tip, Gerda!

Deze schrijf ik bij op mijn lijstje voor de boekenbeurs.

Overigens is Pauw & Witteman inderdaad een uitstekend programma.

13 10 2007
pironik

pauL&witteman is een klassieke en volstrekt begrijpelijke lapsus. 🙂
en ook ik ben dankbaar voor de bloemlezingen van komrij.

16 10 2007
Oker

Op ‘In liefde bloeyende’ is ook een vervolg uitgebracht: ‘Trou moet blycken.’ Hierin worden ook 100 gedichten + analyses van Komrij gegeven, dit keer niet historisch maar thematisch gerangschikt.
Komrij laat in dit boek min of meer de dichters zelf aan het woord over poëzie en kwaliteit.
Een prima opvolger, Komrij’s haarscherpe en humoristische commentaar blijft heerlijk.

19 10 2007
stien

Geef mij maar het proza van Gerrit Komrij, toch dat waar hij lekker schimpt op die klotemaatschappij, maar ook ‘Pausin Johanna’ vond ik een ongemeen boeiend boek

23 10 2007
gerda

Stien, vandaag ontdekt dat je reactie tussen de spam zat. Bij deze hersteld!

Geef een reactie

