de kus in de nacht

11 10 2007

Heisa in het Vlaams Parlement. “Heeft hij een eitje met haar te pellen?” “Is er sprake van een koude oorlog?” Frank Van den Broecke heeft geweigerd Patricia Ceysen te kussen bij haar aanstelling als Minister van Economie. Iedereen deed het, hij niet.

Mag het even ja? Mag die mens nog zelf kiezen wie hij wil kussen en wie niet? Of liever, OF hij wil kussen of niet. Trouwens, ik zou ook geen zin hebben om Ceysen te kussen. Had iemand zich dit afgevraagd indien Vincent Van Quickenborne minister geworden was? Stel dat ze dan zouden gekust hebben (wat in bepaalde middens ook zeer gebruikelijk is), dan stond er vandaag misschien paginagroot “VDB uit zich!” of neen: “Quickie komt uit de kast!!” (dat heb ik nu altijd zo’n rare opmerking gevonden, uit welke kast?)

Het is wat, dat kussen. Ik ben er ook niet zo weg van. Buiten je familie en close vrienden is het niet echt evident. Vooral niet op het werk. Wie kus je, wanneer kus je? Kust de bedrijfsrevisor? Neen. Maar de boekhouder dan weer wel. Collega’s kussen wanneer ze vertrekken op of terugkomen uit vakantie, freelancers kussen elke dag (omdat ze er dikwijls maar voor een week zijn?).

Dagelijks één van de lastigste vragen: kust die nu wel of kust die nu niet? Kus je iemand wanneer je elkaar al twee uur geleden van ver gezien hebt en gezwaaid hebt, maar pas daarna aan tafel écht tegenkomt? Geef je één kus? Ja normaal gezien, tenzij met verjaardagen en nieuwjaar of andere felicitaties. Degene die niet zo bekend zijn met deze geplogendheden doen weer na één kus nog verder, waardoor het weer genant wordt.

Mijn baas stelt het tenminste klaar en duidelijk: “Ik kus niet”. Handig. Ik ook (liever) niet. Ik heb zo’n badge: “Ik kus niet”. Ook handig, maar draag dat eens… Dan lijkt het wel of je er vanzelfsprekend van uit gaat dat iedereen je wil kussen. En wat als je op voorhand zegt: “Ik kus niet” en ze antwoorden: “dat was ik ook helemaal niet van plan”.

To kiss or not to kiss, that’s the question.

Acties

Information

9 responses

11 10 2007
annetanne

Je stukje doet me denken aan een citaat dat ik wel eens gebruik in een lezing over Autisme, als ik uitleg waarom die problematiek tegenwoordig (schijnbaar) veel vaker voorkomt dan vroeger… Omdat de sociale rituelen zoveel complexer en verwarrender zijn gworden!
Bart Peeters zei daarover ooit, ergens…:
“Er is ergens in het laatste decennium iets mis gelopen met de begroetingsrituelen. Ik ben geheel in antropologische verwarring geraakt.
Tien jaar geleden kon je in ongeveer alle omstandigheden vertrouwen op een simpele handdruk.
Vandaag is het veel ingewikkelder:
Handdrukken heet in vele milieus ouderwets, je moet ‘heuy’ zeggen of even wijzen of het peace-teken maken, zwaaien, veelbetekenend kijken, een denkbeeldige pet aantikken, ingewikkeld hip hop-handgeklap uitvoeren, alleen vrouwen zoenen, mannen én vrouwen, één, twee, drie, vier keer. “

11 10 2007
luisindepels

Ik heb daar ook problemen mee. Ik kus normaal geen mannen maar in sommig kringen (franse) is dat wel gewoonte ook in folkwereldje. Ja soms doe ik ook

12 10 2007
Daniel

Gerda, ik dacht dat vrouwen daar geen problemen mee hadden? Vrouwen LATEN zich toch zoenen? 😉

12 10 2007
gerda

@ Daniel: Ik wijk graag af van platgetreden paden. Maar deze informatie maakt het me natuurlijk een stuk gemakkelijker en kan me misschien overtuigen om me voor één keer laten te catalogiseren onder de noemer “vrouwen”.

12 10 2007
super4004

op sommige werkvloeren is er het dagelijks handje. djeezes, mensen die je élke dag ziet hoef je toch niet élke dag een hand te geven ? kussen op het werk doe ik zéker al niet. enkel in intieme kring en dan nog…
ben crabbé die elke uitzending axl kuste in Zomer2007, ik vond het erover. moet dat nu écht ?

12 10 2007
M-go

Aaaaaaaaarrrrrrrrrrrgghhhh!
Grmbl!
Al dat gelebber, ik moet er niet van weten!

Geef een hand of zég gewoon goeiedag of goeienavond, maar houd je DNA alsutblieft op je eigen lijf!
Yep, ik heb er een grondige hekel aan, aan al dat gesmak.

Verjaren op zich vind ik niet zo heel erg, maar al dat gekus dat daarbij komt!
Vooral op het werk valt dat 3-voudig smakritueel dik tegen. Je zit nog niet aan je bureau of je hebt al 54 natte lippen tegen je wangen geplet gekregen. Bweurk!

Nieuwjaar…O gruwel!
Daar is niks oprechts aan.
Familie en vrienden, ok, dat zal dan wel moeten, maar dan zijn er die vreemden, mensen die jij van haar noch pluimen kent en die jou niet kennen maar die je toch -mwa, mwa, mwa – het allerbeste wensen.
Huh?

Nee, voor mij mag dat, met ingang van nu direct, uit onze begroetingscultuur worden verwijderd.

Maar goed, ik ben met de jaren redelijk sterk geworden in het ontwijken van die bezerie.
Ik strek mijn arm van ver uit en bied mijn hand aan om te laten schudden, mijn hoofd lichtjes doch duidelijk afwendend, dit voordat men de kans krijgt om ook maar te proberen om een lippenstempel op mijn wang te drukken.
Of ik veins een lelijke hoest of een zware neusverkoudheid. Nasaal praten lukt me uitstekend, ’t is precies echt.
Of ik ben gewoon luid en overtuigend in het goeiemorgen wensen, met flinke tred doorwandelend, dat werkt ook.

Maar gewoon afschaffen zou zoveel eenvoudiger zijn *zucht*

12 10 2007
pierre du coin

Ik ben ook niet zo’n kusmens. Op het werk geeft mijn baas altijd een hand als hij binnenkomt. Maar om één of andere reden voelt dat raar aan als ik mijn (jongere vrouwlijke) collega een hand zou moeten geven, dus dan doe ik dat ook niet. Zo iets al een stilzwijgende code.

12 10 2007
gerda

Maar wie doet dat dan eigenlijk wél graag? En waarom schaffen we het dan inderdaad niet af?
Voorstel: ipv de bordjes “niet roken” die nu toch niet meer nodig zijn hangen we bordjes “niet kussen”.

15 10 2007
oker

Dat gekus is inderdaad vreselijk ingewikkeld. Want als je eenmaal begint met zo´n ritueel, moet je consequent blijven. En als je in een vriendengroep een hele goede bekende kust, dan verwacht de rest dat zij ook gekust zullen worden.
En dan heb je ook nog het feit dat Belgen kusgrager zijn, maar desalniettemin maar 1 kus geven, wat ik regelmatig vergeet. Ik beweeg dan naar rechts om de volgende kus te geven, maar in de ontstane verwarring draait de ander zijn hoofd. Zo heb ik meerdere keren mensen min of meer op de mond gekust. En leg dat maar eens uit…

Geef een reactie

