Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom

29 09 2007

Te weinig vul ik mijn rubriek “Gegraai in mijn DVD-kast aan”. De reden hiervoor is dat ik simpelweg niet kan kiezen tussen de prachtfilms die ik jullie wil aanraden en het daardoor steeds uitstel.

Door het recente nieuws uit Myanmar en de Boeddhistische monniken greep ik deze week echter zonder aarzelen naar deze bijzondere film:

“Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring” van de Zuid-Koreaanse regisseur Ki-duk Kim uit 2003.

Een film over een jongen die een opleiding krijgt bij een oude monnik in een drijvende tempel op een meer. In de verschillende seizoenen wordt de levensloop van deze monnik in wording en zijn weg naar de volwassenheid weergegeven.

Het gaat echter om veel meer dan dit simpele verhaal. De film zit vol symboliek die verwijst naar de boedhistische leer. Zo heeft niemand van de personages een naam. Elk seizoen verschijnt er een ander huisdier inde film. Ook de titel verwijst naar de Boeddhistische tradities. Door het geloof in reïncarnatie is de winter geen einde van een cyclus maar volgt er gewoon weer de lente.

Fotografisch is de film een pareltje. Betoverende en verrassende beelden, idyllische beelden van een prachtige natuur met al zijn elementen en de wisseling van de seizoenen. Sommige scènes bezorgen je echt kippenvel.

Voor wie wat anders (of het eens anders) wil dan snel, flitsend en blits. Een trage, rustgevende, poëtische film met weinig woorden maar om wel honderd keer te bekijken. Omdat je meermaals het gevoel overvalt “zo sereen wil ik ook leven”, maar omdat je weet dat je dat gewoon niet kàn. Dan maar “doen alsof” met de film. Schitterend.

Acties

Information

7 responses

29 09 2007
super4004

beste gerda,
in je vorige post had je het over een youtube filmpje opnemen in je blog. ik wil hier niet betuttelend overkomen maar je kan dat heel simpel door gewoon het volgende te typen:

de vierkante haakje niet vergeten en dan moet het zeker lukken.
hoop dat dit je helpt in je bloggen. ge doet dat anders niet slecht, ik lees graag die zotte verhalen..:-)

29 09 2007
gerda

Hartelijk dank, dit was idd een vraag, ik moet dat altijd knippen en plakken…. maar wat ik niet weet hoe ik vierkante haakjes uit mijn toetenbord moet halen (Apple!)

29 09 2007
Artemis

Kan dit jou helpen? Het is free.
http://www.apple.com/downloads/dashboard/reference/characterpal.html

Goeie tip, die film voor de komende wintermaanden.

30 09 2007
gerda

Gelukt! Met dank!

30 09 2007
Linn

Mooie film, zeer mooie film. Tijdje geleden dat ik hem gezien heb. Ik zou hem eigenlijk wel nog eens willen bekijken.

Ik zou zeggen: minder uitstellen wat het posten van filmtips betreft. Mij zou je er in ieder geval blij mee maken. 🙂

3 10 2007
yab

Ik heb die film in de cinema gezien. De prachtige beelden komen op groot scherm nog beter tot hun recht.

3 10 2007
gerda

Kan ik me voorstellen.
Elke film die bedoeld is voor cinema zou een mens eigenlijk daar moeten zien!

Geef een reactie

