zonder voorbereiding is alles gedoemd te mislukken

26 09 2007

Vandaag is weer eens aangetoond dat deze uitspraak van Conficius waarheid bevat en dat een goede voorbereiding de sleutel is tot succes. Het is niet zo dat de directe aanpak altijd het beste werkt.
In Gerdataal: “lees eerst een gebruiksaanwijzing, handleiding of instructie en zorg vooral dat je ze begrijpt”.
Wat is er aan de hand: gerderlijke kleinigheden die op de duur enorm gaan irriteren. Blogdingetjes die je wil onder de knie krijgen en waarvan je beslist om eens tijd voor te nemen maar die uiteindelijk nog moeilijker zijn dan het samenstellen van weekend-tas voor een city-trip.

Tags

Gisteren heb ik (lach niet) ontdekt dat er onderaan je berichtenvak een vakje is “tags”. Aaaahh zooo!! Ik begon dus vol goede moed bij elk bericht onderaan de tags toe te voegen. Vroeger zat ik maar wat te taggen in een andere functie, maar ik begreep nooit wat het resultaat daarvan was. Toen ik een zestal berichten”getagt” had, merkte ik echter dat er bij mijn “Tagwolk” geen enkele verandering opgetreden was. Moet ik dus al die tags die ik onderaan het bericht zet, ook nog eens stuk voor stuk in die andere functie ingeven? (Dus bij “Dashboard”/”Tagsurfer”) Bestaat er niet zoiets waardoor dat zelf aangevuld wordt? Al die “tags” komen dan wel bij mijn “categorieën”, waardoor mijn Categoriewolk wel groter wordt. En mijn donderwolk tegen het einde van dit artikel het grootst…

Widgets

Tekstwidgets, die zijn relatief simpel, die heb ik al tot mijn grote tevredenheid regelmatig kunnen gebruiken. En anderen wijzen zichzelf uit, ook piece of cake. Maar wat zijn echter die andere widgets? Is Rss1, 2 enz niet gelijk aan andere functies die al automatisch op de blog staan? Of vergis ik me? Meebo? Vod.pod. Sonic.songspot. Op sommige blogs zie ik een link staan naar last.fm met laatst gespeelde nummers, was dit Sonic.songspot?! Neen, want toen ik het probeerde krijg ik gewoon MUZAK (het leek wel seniorennet).

http://www.mybloglog.com/

Toen ik bij Pietel al die fotootjes bij elkaar zag, o, dat wou ik ook. Mooi. (Trouwens, Menck heeft ook een prachtige collage gemaakt). Wat gezocht, wat gevonden, wat geknipt en geplakt. Maar niet met het beoogde resultaat. Geen mozaïekje. Wel fotootjes van bezoekers. Fijn. Maar wanneer ik een blog aan mybloglog wil toevoegen, loopt het fout, lukt het niet en weet ik niet wat ik verkeerd doe. En eigenlijk, ik begrijp er ook de zin niet van, het enige wat voor mij telde en wat ik op mij blog wou was dat groepje fotootjes.

Foto’s

Zijn steeds te groot, te klein, te zwaar en ik krijg ze niet geupload en indien wel niet op de juiste plaats. Ik moet steeds foto’s van het web plukken terwijl ik er zelf uit mijn eigen foto-album genoeg heb ter illustratie. Ik kan niet van in WordPress naar i-photo, waardoor ik nooit de juiste foto vind. Foto moet dan naar bureaublad, bureaublad raakt vol, bureaublad wordt opgekuist en foto is verdwenen van blog.

Technorati

Heb ik geïnstalleerd, maar is dat niet hetzelfde als RSS? Wat is de meerwaarde daarvan? Elke keer moet je inloggen , tegen de tijd dat je ingelogd bent ben je al op de blog waarvan je wou weten of er iets nieuws op staat. En wat zijn (in mijn geval 42) “autorithy’s? (En waarom heb ik maar 1 fan!!?) (kijkt zéér kwaad)

Algemeen

  • Waarvoor dient de functie: “post slug” in WordPress?
  • Hoe komt het dat je op een blog van “Bloggen” niet kan reageren vanuit WordPress? (Ik zal die van Koen Fillet als voorbeeld geven, probeer maar…) Of heeft hij mij geblokkeerd wegens mijn commentaren op Radio1? “Maar Koen, ik heb van u toch nog niks verkeerds gezegd…” (trekt pruillipje)
  • Hoe kan je twee blogs beheren en op één blog artikels posten van twee verschillende auteurs? Samen met zus en schoonzus heb ik namelijk een grappig bedoelde blog opgezet “orde van de douchekapjes” voor wie het nog niet wist, een echte vrouwenblog (maar we nemen hem wel ernstig!). Ik krijg echter enkel artikels gepost onder mijn naam terwijl ik er eigenlijk liever de naam zou onderkrijgen van degene die ze geschreven heeft. Bij de functie “gebruikers”/”auteurs & gebruikers” heb ik al 1001 dingen uitgeprobeerd, maar ik krijg er geen tweede persoon bij.
  • Die tweede blog valt onder “gerdernissen”, dus bij “dashboard” kan je kiezen of je wil werken in “gerdernissen” of “ordevandedouchekapjes”. Maar! Betekent dat dan ook, indien die andere blog een onvoorstelbaar succes zou worden en we verschijnen in de lijst van WordPress (reclame, dames en heren!), dat dat telkens maar met één van die twee blogs is?
  • Bestaat een duidelijk Nederlandstalige handleiding want voor technische materies als deze vind ik dat het duidelijkst…

Wie wil mag antwoorden (graag zelfs), maar eigenlijk schrijf ik dit meer omdat jullie zouden weten dat ik me best bewust ben van mijn fouten en mijn onkunde. Ik kan me voorstellen dat er zo van die computergenieën zijn die denken, “wat steekt ze hier nu weer uit, waarom doet ze dit of dat“, dus daaarom… (maar zeg NIET “als ze het niet weet dan moet ze het maar niet doen“…)

Het enige waar ik goed in ben: Linken! Filmkes plaatsen! (alhoewel, waar staat dat vierkant haakje voor youtube filmpjes op een Apple toetsenbord, ik moet die formule steeds uit een andere tekst gaan knippen en plakken). Uitleggen! (Bepalen wat je wel en niet kunt! Bepaal het probleem en leer het jargon! Waar vraag je om en hoe!)

Neem de tijd! Zet je autoradio aan! Relax!

 

Acties

Information

15 responses

26 09 2007
Annemie

Gerda, het is niet omdat je al die technische snufjes niet onder de knie hebt dat je blog gedoemd is tot mislukking 😉
Ik heb er zelf ook geen verstand van – ik denk wat we – wat dat betreft – ongeveer in hetzelfde schuitje zitten. Hoewel – jij kan nog beter overweg met foto’s… en je schrijft goed!!

PS Ik leer nog elke dag bij maar een Nederlandse handleiding zou welkom zijn. Een soortement ‘Bloggen voor Dummies’ 🙂

26 09 2007
kristoffbertram

Ik ben zelf maar net van start gegaan met WP (voorheen gebruikte ik een zelfgebrouwen misbakseltje) maar kan je wel antwoord op volgende bieden:

De Post Slug is de waarde van je permanente link in WP. Die zal eerder automatisch worden ingevuld, maar kan – vanuit zoekmachine-optimalisatie-perspectief of igv. buitenlandse lettertekens – dus gewijzigd worden. Tracht de waarde wel te beperken tot AZaz09_ en -. Zo haal je er het meeste uit!

Van het meerdere blogs of auteurs beheren heb ik totaal geen verstand. Een handleiding is lang geen slecht idee. Toeval wil dat ik er eentje aan schrijven ben. Ik hou je graag op de hoogte!

26 09 2007
oker

achja, ik zou bij de wizzkid generatie moeten horen, maar ik zie mensen die 3 keer zo oud zijn als ik, en wiens weblog 10 keer zo flitsend is. Ik zou ook wel meer snufjes willen weten, en ik heb ook afgelopen weekend pas de tags uitgevonden…
Als ik er eens voor ga zitten frustreer ik me zo over mijn eigen geklooi dat ik het maar hou bij simpele tekst. “Laat de woorden voor zich spreken” Dat is dan wat ik mezelf vertel :).

26 09 2007
Frank

Tags vs categorieen – tags zijn eerder eenmalige “labels” die je plakt op een post – categorieen zijn de verschillende meer algemene rubrieken waarmee je je posts kan euh… categoriseren… Deze laatste komen ook in je wolk terecht 😉

26 09 2007
Frank

Last fm widgets: dit zijn eigenlijk gewoon tekst-widgets – op lastfm geven ze je de code die je daarin moet zetten om de laatste gespeelde nummers te krijgen – of je kan die in een rss widget zetten, via de rss link die je ook op lastfm krijgt.

26 09 2007
Frank

Foto’s: ik gebruik gewoon flickr. Een op flickr geposte foto kan je daar terugvinden in verschillende groottes – selecteer daar de middle grootte, die is max. 500 pixels breed, wat niet zo geheel en al toevallig de breedte is van de meeste tekst-kolommen op blogs. Daar pik je dan de url van de foto op, die je plakt in je post – en klaar is Marcel.

26 09 2007
sandrissimo

Ik heb uren zitten zoeken om gewoon foto’kes in de widgets te krijgen! Dat van die tags heb ik ook pas opgemerkt hoor, ik vind trouwens zelden de tijd om al die dingen uit te proberen en toch nog te schrijven…
Dit heerschap kan je misschien helpen met dat probleem om meerdere schrijvers in te voegen : http://timfreh.wordpress.com/

26 09 2007
speedy

Oei! Dat is allemaal latijn voor mij. Ik ben al blij dat ik mijn teksten van een foto kan voorzien, die je kan aanklikken om te vergroten.

27 09 2007
guy

ik ben zelfs te lomp en onkundig om te omschrijven wat ik wel en niet begrijp, dus je doet dat heel goed, geen zorgen

27 09 2007
gerda

@Frank: goede muziekkeuze op last.fm, niet? *grijns*

27 09 2007
Frank

Goh, of die goed is laat ik in het midden – het is mijn muziekkeuze, en die bevalt me goed 😉

27 09 2007
gerda

Euh ik volg niet, ben niet mee.

Ik wou er enkel op wijzen dat het niet zo goed lukt met die widget van last.fm (zie onderaan). Of zien jullie iets anders?

29 09 2007
Frank

Hmm, ik had begrepen dat je het over mijn muziekkeuze had.
Dit is wat ik doe :
Ik creeer een rss widget, en geef als url het volgende in:
http://ws.audioscrobbler.com/1.0/user/frank33_98/recenttracks.rss
Als je in bovenstaande de frank33_98 (mijn user op last fm) vervangt door de jouwe, zou het moeten lukken.

29 09 2007
gerda

Ik weet dat ik niet altijd even duidelijk ben 🙂
Dank voor de tips, ik zoek ze uit!

30 09 2007
Daniel

Hier moet ik passen, niet omdat ik er geen verstand van heb, maar omdat ik op het Typepad platform werk. Overigens krijg ik het in het ‘Net geklikt’ lijstje soms wel wat benauwd als ik als enige Typepad user tussen al die WordPressers sta…

Geef een reactie

