een verhaaltje voor het slapen gaan

20 09 2007

Een beetje te veel gerdernissen op een rij de laatste dagen. Alles gaat goed, iedereen is blij en vrolijk. Tijd voor een grappig (waar gebeurd) verhaal.

In een ver verleden was ik, zoals ik eerder al eens aanhaalde, een RVB. In totaal zal ik te zien geweest zijn een zestal programma’s op TV1 (toen nog met het zonnetje) en Canvas.

Op een van de opnamedagen was ik tamelijk vroeg en was ik al ruim op tijd bij de schminkster langsgeweest (en ik verzeker u, die mensen kennen er wat van!). Ik moest toch nog een klein uurtje wachten. Uitgedost in een prachtig stuk van Dries Van Noten (geleend van mijn zus) en elegante aparte schoenen van dezelfde ontwerper durf ik in alle bescheidenheid zeggen dat ik er op zijn minst “opvallend” uitzag, dwalend in de gangen van de VRT. Glamoureus. Om u een idee te geven: een kruising tussen (de toen nog onbekende) Pascal Platel (maar wat kleiner), Anne De Baetselier (maar wat voller) en Catherine Hicks (maar nog slechter acterend). Een beetje te afgeborsteld en te clean naar mijn zin, maar kortom, stylish.

Nu was ik al een paar keer een Franstalig groep (waaronder ook een aantal gesluierde) vrouwen gepasseerd (het liep daar aan de Reyerslaan constant vol met busladingen bezoekers) en telkens hoorde ik opwindend gekir en gegiechel toen ze mij achter zich gelaten hadden. Mijn eerste reactie was de WC induiken om te controleren of mijn jurk niet achteraan in mijn slip blijven steken was of mijn make-up niet uitgelopen was. Niks van aan. Zag er piekfijn uit.

Kwartier later kwam ik ze weer tegen. Weer hetzelfde, waarbij er deze keer al een paar vriendelijk naar mij knikten en lachten… Wat kon ik anders dan vriendelijk terugknikken.

Tijdje later, in de studio. De groep mocht een tribune uittesten, en ging luidruchtig verspreid op verschillende uitkijkposten zitten. Ik zat in een verborgen hoekje te wachten tot ik aan de beurt was. En toen merkte één van hen me op. En stootte een ander aan. En die weer een ander. En knikten en lachten weer. En ik terug. Dit was voor hen hét teken. Ze schoten van de tribune met papier en pen en wilden allemaal een handtekening van me. Ik was toch “naamhebiknooitbegrepen” van programma “naamherinnerikmenietmeer” van RTBF! Verschrikt legde ik uit dat dit helemaal niet zo was, maar hoe meer ik ontkende, hoe meer “mais si!” ik hoorde, op een manier van “doe nu niet zo bescheiden, we herkennen je heus wel!”. Ondanks mijn tegenstribbelen heb ik toch maar handtekeningen uitgedeeld (mijn eigen) en moest ik ook nog met de dames op de foto (in groep en met een aantal apart). Dat was het minste wat ik kon doen. Genant.

Gelukkig met hun trofee trokken ze verder, geëxiteerd en gesticulerend uitleggend tegen elkaar dat het toch wel super was dat ze “naamhebiknooitbegrepen” ontmoet hadden.

Tja. Ik stelde me later voor hoe ze thuis fier mijn foto toonden aan hun familie en kennissen, hoe ik misschien wel in een plaatselijke frituur of kebab bar achter de toog hing met mijn handtekening ernaast en hoe ik nadien misschien verhuisd ben naar een nostalgische koekendoos of de vuilnisemmer.

Wie weet kom ik mezelf ooit eens tegen in een oude versleten kartonnen doos tussen de 45-toeren plaatjes en vergeelde postkaarten op een armtierige rommelmarkt in Grand Hornu of Chimay en kom ik eindelijk te weten voor welke WC de dames me hielden!

Acties

Information

8 responses

21 09 2007
Daniel

Toen ik één van je profielfoto’s op Mybloglog.com bekeek, zat ik te denken: ‘tiens, die haar gezicht ken ik van ergens, heeft zij ooit niet op donderdagavond bij ons aller Jan Van Rompaey in een wekelijks discussieprogramma gezeten met een vast panel (van 20 personen of zoiets?), zo’n jaar of 10 geleden?’
Je gelooft het of niet, maar er was toen één panellid dat er voor mij uitsprong: ze heette Gerda, had blond haar, een zwoele, hese stem en ze had over elk onderwerp wel iets zinnigs te zeggen. Ben jij dat echt?
Mensen toch, de wereld is klein, maar ik zou hem niet willen stofzuigen.

21 09 2007
M-go

Ik hoef niet meteen een handtekening maar ik kén jou Gerda. Ik kén jou!

21 09 2007
delaru

Ik ook ! euh…een handtekening

21 09 2007
speedy

Misschien als ik ook een handtekening krijg, dat ik je dan léér kennen?…

21 09 2007
blanche

En wil je dan echt niet weten van welke WC je de dubbelganger bent ?

20 jaar geleden iets gelijkaardig meegemaakt .
We moesten om professionele redenen naar Japan. In Tokyo viel ons niets bijzonder op, maar wel toen we later een fabriek bezochten , ergens in een godvergeten gat.
Toen we buiten kwamen was de naburige school net uit en 20 of 30 kleine meisjes met zwart haar , uniform en gele boekentas kwamen rond ons staan . Ze kwetterden en lachten , ze raakten ons aan en gaven papiertjes om iets op te schrijven of te tekenen .
Toen ik tegen onze gastheer zei dat ik gecharmeerd was door die kindjes , zei hij : “Ja het is voor hen waarschijnlijk de eerste keer dat ze blonde vlaamse reuzen in het echt zien…”
Toen versipte ik een beetje , temeer daar vlaamse reuzen eigenlijk konijnen zijn.

21 09 2007
Elise

haha, een WC, had ik nog niet gehoord 🙂

21 09 2007
Menck

Toch maakt het me razend benieuwd wie ‘Naamhebiknooitbegrepen’ nu eigenlijk is.
O ja: het moet übercool zijn om handtekeningen uit te delen!

21 09 2007
gerda

FYI:
*Dit voorvalletje heeft zich niet afgespeeld tijdens de opnames van Jan Publiek, maar een ander programma.
* Dat blond haar en die stem heb ik nog steeds… (én die mening over alles en nog wat eveneens!)
* Ik weet helaas nog steeds niet wie in godsnaam die WC kon zijn, ik heb er indertijd wel eens een Waalst TV-gids op nageslagen, maar tevergeefs. en tegenover Japanese dametjes die de weg vragen in Brussel voel ik me inderdaad ook steeds een reuzin!!
* Handtekeningen uitdelen is NIET cool wanneer ze denken dat je iemand anders bent 🙂
(alhoewel, zoiets overkomt je geen twee keer…)

Geef een reactie

