radio1 en de gevolgen op mijn ochtendhumeur

4 09 2007

Beste makers van “De ochtend”,

U vroeg erom, hier is ze, mijn mening.

Het is 8.16 u en mijn hoofd is al dolgedraaid. Ik lijk wel naar Studio Brussel te luisteren. En ik ben echt wel mee. Ik hoorde gisteren commentaar van een luisteraar: “Hip, fris en knap”. Moet dat perse? Mag niets nog degelijk en behoudsgezind zijn? Moet alles hipper, leuker, sneller, uitzinniger?

Ah, maar inderdaad, we zijn sinds gisteren in het jaar van “De Kleuter”. Ook op mijn geliefkoosd radiostation gaan ze er dus ook van uit dat we allemaal verkleuterizeren.

Peter Vandermeersch sprak gisteren over een “watervaleffect” in het onderwijs, maar voor mij reikt dit verder dan het onderwijs. Eerst hadden we dit effect op TV. Eén moest blits en jong worden, VTM achterna. De kijkers van Eén vluchtten naar Canvas. Daarna moet Canvas luchtiger worden en het resultaat is dat er nog weinig interessants te zien is.

Hetzelfde gebeurt op de radio. Men jaagt dertigers weg bij Studio Brussel, wanneer ze eindelijk hun stek gevonden hebben bij Radio1 en ondertussen veertigers zijn geworden, wil men ze nu op hun beurt wegjagen bij Radio1. U vermeldde het gisteren zelf: “Voor het persoverzicht kan u nog altijd terecht bij Klara”.

Wat is de volgende stap? Dat alle +dertigers Klara luisteraars worden, dat men nadien een censydiam onderzoek doet en zegt: “Oei, we moeten verjongen voor de Klara luisteraar”. En wat denkt u dat u aanricht bij luisteraars zoals mijn ouders, kranige zeventigers, die elke dag ‘ s ochtens voor hun informatie afstemden op Radio 1?

Neen, ik weet het, alles moet wennen, maar voorlopig is het er voor mij over, het is niet fijn meer. Ik mis rust. Radio zonder biepjes, zonder toeters en bellen. Ik mis Paul D’Hoore, ik mis rijpe en warme stemmen.

Maar we hadden het kunnen weten, de zomermuziekprogrammatie voorspelde alvast niet veel goeds.
Ik blijf nog luisteren, waar moet ik ‘ s morgens anders mijn informatie halen, maar de kans zit er dik in dat ik in de loop van de dag regelmatig overschakel naar Klara…. Tot Klara… enz…

Met vriendelijke groeten,
Gerda

(deze mail stuurde ik vanmorgen naar Radio1)

Acties

Information

17 responses

4 09 2007
blanche

Groot gelijk , meer dan groot gelijk .
Wie was vragende partij om Radio 1 om te gooien ?
1 was hier mijn enige veilige vertrouwde radiohaven . Weg dus .
Informatie en tussendoor muziek die niet stoort was al wat we vroegen .
Klassiek en een CD wil ik niet horen met motorgeluiden erbij en dus ben ik nu veroordeeld om zelf te zingen en de info elders te gaan zoeken.
Een mooie illustratie van hoe verandering niet altijd verbetering is .
Ik zal ook eens mailen zie om mijn ongenoegen te uiten .

4 09 2007
delaru

Mensen, mensen toch…
Hebben jullie écht de illusie dat men naar jullie zal luisteren ? Kom nou, jullie weten toch beter…
De makers van die programmaties zijn immers dé hippe mensen… dé zelfopgeblazen intelligentie … dé uitvinders van het warme water… wat weten jullie nu wat je wil horen en zien ???????? Alleen mediamensen weten wat jullie willen horen en zien…
Men maakt radio voor consumenten te bereiken…jonge mensen dus…het type dat leeft op kant-en-klare maaltijden, die nog nooit een ongeschilde patat van dichtbij gezien hebben, niet voor de generatie die nog zelf zijn potje kookt, die zijn allang afgechreven.

4 09 2007
blanche

Laat nu juist een potje koken in het gezelschap van Radio 1, één van wijlen mijn favoriete bezigheden geweest zijn.
Niet mailen naar de radio dus ? Bon, dan wordt het mailen op zoek naar een geschikte serviceflat wegens afgeschreven.
Je kon wel eens gelijk hebben monsieur Delaru.

4 09 2007
gerda

Wel mailen, ’t is het enige wapen dat we hebben! (en ik ben tegen andere…)
Doen!

4 09 2007
frank

Ik heb het fenomeen radio al lang opgegeven (na het zelf vrijetijderig nog gemaakt te hebben in Leuven – Scorpio anyone?). Gewoon het feit dat iemand anders kiest welke muziek ik moet horen, of welke dingen ik moet weten, is er te veel aan voor mij. Om over de reclame nog maar te zwijgen.
Mijn oplossing: de shuffle functie van mijn mediaplayer, met muziek die ik er zelf heb ingestoken, en internetsites van de standaard of de bbc tegelijkertijd. Ik mag dan wel een internet-junkie lijken op die manier, maar zo bepaal ik tenminste zelf wat ik verneem en hoor op de vroege ochtend.

4 09 2007
Mikaël

Ik kan me er helemaal in vinden (en absoluut niet in de reactie van delaru).
De “Studio Brussel” opmerking hadden we hier vanochtend ook gemaakt. Lisbeth Imbo reageerde zelfs laconiek na een hard plaatje : “als u nu nog niet wakker bent, dan weet ik het ook niet meer”. Wek ons stilletjes met informatie, niet met gejengel !

4 09 2007
Menck

Ik ben geen groot radioluisteraar meer. Teveel reclame, teveel geklets en spelletjes, teveel telefoontjes met luisteraar X of ‘interessante’ mens Y,…
Radio is voor mij muziek naar mijn zin met een aan-/afkondiging. Punt.

4 09 2007
Artemis

Wel reageren!

“Als er gegronde redenen zijn om de vernieuwing bij te sturen, zullen we niet te beroerd zijn om onze mening te herzien. Maar na één dag is dat zeker niet aan de orde”

Aldus Diana Waumans, woordvoerster van Radio 1

5 09 2007
delaru

w.t.b.w. Dezelfde reactie destijds bij omvorming naar Klara…Zelfs hele forums werden eraan gewijd, resultaat; nada, niks, noppes. Ook deze zender wordt alsmaar “breder” zoals ze dat noemen. Ik blijf af en toe luisteren; Tina, wet je wel. Al is het ook omdat ik mij halstarrig blijf verzetten tegen ipod toestanden (associaal en bewezen oorschade). Of ik luister naar een cd. En net als dat ik niet altijd en overal bereikbaar wil zijn met telefoon , kan ik ook zonder constante muziek uit het behang.. en luister dan naar de soms mooiste muziek…stilte.

5 09 2007
Imke Dielen

😦 daar gaat mijn rust in de ochtend. Soms als stubru me te veel wordt gaat Radio 1 aan. En als ik dat hier lees krijg ik schrik. Even duimen dat ze alsnog weer naar het oude terug gaan.

En nog geen antwoord ontvangen?

6 09 2007
kaat

De fun, de hits, de info!!

Dat is voortaan Radio1.

6 09 2007
guy

ik heb wel de indruk dat Exit en Exit plus ’s avonds goed bezig zijn. heel diverse muziek, met ook aandacht voor minder voor de hand liggende, avontuurlijke dingen

6 09 2007
Life is a dance *

En? Reactie gekregen?

7 09 2007
gerda

Nog geen standaard mailtje zelfs tot nu toe….

9 09 2007
Daniel

Ik heb nu al heimwee naar ‘Voor de dag’: de uitstekende presentatie door Lode Roels en Roger De Cnijf, het beurscommentaar door ons aller Paul D’hoore, dat waren nog eens tijden. En daarbovenop…schitterende muziek om wakker te worden. Maar het absolute dieptepunt op Radio 1 tot nu toe is voor mij “Feyten of Fillet” (tussen 19 en 20 u). Onzorgvuldig, ongeïnspireerd, totaal overbodig. Dat men een radio-monument als Koen Fillet zo iets aandoet, gaat er bij mij niet in. En waarom wordt zo iemand verbannen naar een tijdstip waarop bijna niemand luistert en bijna iedereen naar het tv-journaal zit te kijken?

8 12 2007
stamelen en stotteren « blog der zuchten

[…] meisjes maar een korte samenvatting van het ergerlijke gewauwel dat ik deze morgen weer eens op Radio 1 hoorde. Ik weet het, maar ik kan niet anders dan er weer op terugkomen. En ok, ik geef toe, aan de […]

22 05 2008
de ultieme verzuchting « blog der zuchten

[…] misschien kunnen filmen voor Man bijt hond of de Rode loper “Moegetergde radio1 luisteraar de wanhoop nabij” of eerder en misschien nog beter kunnen publiceren in de nieuwe Story en dan ga je […]

Geef een reactie

