sletten, dellen, bitchen, krengen, feministen en vrouwen

9 08 2007

Het zat er aan te komen. Nel weet hoe ik (en zij met mij) er over denk en gaf al een tip voor een artikeltje. Menck vroeg het zich gisteren af. Ik kan er niet meer onderuit. En ik weet dat het een moeilijke bevalling zal worden. Om precies weer te geven wat en hoe ik het bedoel. Ik heb mijn woorden gewikt en gewogen, ik heb er lang over nagedacht. Ik weet het heel goed maar het neerschrijven is nog wat anders.

Neen, ik hou niet van Pascale Platel. Net zoals ik ook niet van vrouwen zoals Heleen Van Royen en Marlies Dekkers hou (wel van haar ontwerpen). Niet van de Murielle Scherres van deze wereld. Ik mag ze echt niet.

Ik moet ook niks weten van al die oppervlakkige dellerig poppetjes zoals Paris, Britney en de klonen daarvan op VTM, VT4, van de belspelletjes en de videoclips en in het straatbeeld. De Wendy Van Wantens. Maar die laten me onverschillig. Af en toe denk ik enkel eens: “Meisje toch…”.

Maar Pascale Platel? Omdat ze lange benen heeft? Heleen Van Rooy? Omdat ze wilde haren heeft? Marlies Dekkers? Omdat ze sexy is? Murielle Scherre? Omdat ze jong is? Misschien, onderbewust. Maar dat is het niet echt.

Wat is het dan. De ongelijkheid. Het zich beter voelen dan de mannen. Het er té nadrukkelijk opleggen welke vrijgevochten vrouwen ze zijn. Hoeveel “verstand” ze hebben. Hoe “stout” ze zijn. Hoe ze durven. Stoer zijn. Het minachtend gedrag tegenover andere vrouwen die ze het gevoel geven “bekrompen en enggeestig” te zijn omdat ze bijvoorbeeld waarde hechten aan “trouw”. Het katterige van het venijnige spel te spelen door zich onderdanig en sexy op te stellen tegenover mannen om ze te vleien (en daar slagen ze wonderbaarlijk in) maar terwijl zich o zo veel beter te voelen. Het tegelijk uitlachen van de mannen (maar deze hebben ze niet door) en het plezier dat ze er in scheppen dat mannen in hun val trappen. Het aanraken van mannen tijdens een gesprek, de lijfelijkheid. Bewust. Prikkelend en uitdagend, maar tegelijk willen als “verstandig en intellectueel” aanzien worden. Die combinatie. Het zijn altijd nemers, nooit gevers.

Begrijp me niet verkeerd. Ik zie er ook graag goed en vrouwelijk uit. Ik hou van mooie kleding, ik verzorg me en men zegt me dat ik me met stijl kleed. Ik krijg graag complimentjes. Wie niet. Maar ik speel dit spel niet. Ik behandel mannen als mensen, als gelijken. Ik daag niet uit, ik gebruik mijn eventuele charmes niet om iets te bereiken. Misschien vinden velen dit dom en zou me dit inderdaad misschien al veel vooruitgeholpen hebben. Maar ik vind het lelijk, akelig, bitcherig. Net zoals ik er niet tegen kan dat mannen op mij zouden proberen indruk te maken met geld of status of een grote auto. Ik gruw er van. Geef mij maar een fijn mens, waarmee ik een goed gesprek kan voeren of goed kan lachen. Een verstandig mens. Een zakelijk mens in het professionele leven (lees hier tip vijf).

Goedele Liekens mocht ik wel. Straf, mooi en toch niet dat “slijmerige” tegenover mannen. Maar dan moet ze perse zo’n boeken schrijven. Belerend en paternalistisch. Alsof zij alleen weet hoe een vrouw in elkaar zit. Alsof wij zelf niet het verstand hebben om onszelf te ontdekken. Daarna doet ze hetzelfde met de mannen. Zij zal wel eens zeggen hoe hun lijf in elkaar zit. Ze was sympathiek af.

Neen, het gaat niet goed. Feminisme gaat bergaf. Maar vooral omdat feminisme verkeerd begrepen wordt. De beweging is er gekomen voor gelijkheid van vrouwen. Niet om beter te zijn, een trapje hoger te staan. De femisten van de oude stempel hebben iets tegen mannen. Voelen zich beter. Willen perse géén vrouw zijn. En daarom willen de huidige jonge vrouwen geen feminsten genoemd worden. Omdat ze denken dat ze dan tuinbroeken en sandalen moeten dragen. En net om die reden gaat het bergaf. Omdat ze zich liever schikken naar de mannenwensen. Borstcorrecties, schaamlipcorrecties (ik besefte dat dit blijkbaar al zo “normaal” is toen ik het in de krantenwinkel op de cover van de Flair zag staan), anorexia. Voor wie? Om mannen te plezieren. En dan verklaren dat naakt in een mannenblootblad staan ook een vorm van feminisme is. “Ze” zegt dat haar vader hiermee akkoord zou zijn. Ik weet het niet, zij zal Frans Verleyen beter kennen dan ik, maar ik heb mijn twijfels.

Wie vind ik dan wel fijne vrouwen.

Mijn vriendinnen, anders zouden het mijn vriendinnen niet zijn. Mijn zus en schoonzus. Echte vrouwen. Verstandig, humoristisch, evenwaardig aan mannen. Wel vechten voor gelijke berechtiging. Mannen op hun punt zetten als ze ons niet zo behandelen. Mannen op hun punt zetten als ze ons met verkleinwoorden aanspreken. En heel dikwijls gewoon schouders ophalen.

Hilde Van Mieghem. Tine Embrechts. Renske de Greef. Els Pynoo. Dani Klein. Bettina Vrieskoop onlangs in Zomergasten. Roisin Murphy. Jodie Foster. Susan Sarandon. Helen Mirren. Ruby Wax. De dames van Smack the Pony. Jennifer Saunders. Louise Bourgeois. Marthe Wèry. Vanessa Beecroft. Belinda de Bruyckere. Annie M.G. Smidt. Simone De Beauvoir. Georges Sand. En ik kan de lijst nog veel langer maken, ik doe onrecht aan degene die ik vergeet. Mooie, sexy, verstandige vrouwen. Zowel jong als oud.

Mijn beoordeling over hogergenoemde vrouwen is enkel gebaseerd op mijn perceptie. Zoals ik hen ken uit interviews en TV-optredens, boeken of kunstwerken. Ik ken niemand persoonlijk (op één na), laat dat duidelijk zijn. Velen zullen niet akkoord gaan met mij, anderen zullen me niet echt begrijpen, en de meisjes/vrouwen collega’s die hun uiterlijk meer laten spreken dan hun verstand zullen eens meewarrig hun hoofd schudden en denken “ik kom er toch”.

Maar ik ben mezelf, dit is mijn mening. Ik ben vrouw. En in de eerste plaats mens.
En ik wil nog enkele uitspraken citeren van Pascale Platel uit een interview, oordeel dan zelf:

Goed of slecht, ik heb het daar lastig mee. Als ik een tijdje goed ben geweest moet ik weer even slecht zijn…..(…) Ik doe ook niet mee aan ouder worden…. Ik was voor veel mannen een muze. Ik wil er zo lang mogelijk goed uit zien en ben daar we mee bezig” (Hoe gaat ze dat volhouden?)

“Ik ben ook wel eens een klootzak; je hebt mensen die heel goed kunnen geven, maar ik ben iemand die heel goed kan ontvangen” (mooi eufemisme)

“Ik krijg veel liefde maar ik geef er wellicht nog te weinig terug”

“Ik vind dat je wel mag liegen. Iedereen liegt” (Zegt veel over de mensen waar ze mee omgaat)

Addendum voor de slechte verstaanders: ik ben er van overtuigd dat er veel verschillen zijn tussen mannen en vrouwen.  We kunnen nooit gelijk zijn.  Maar we moeten wel gelijkwaardig zijn!

Acties

Information

16 responses

9 08 2007
zapnimf

Tussen die mooie, verstandige sexy vrouwen zitten misschien ook wel stevige trutten hoor, uitgezonderd je vriendinnen en familie, want die ken je wél.
Is oordelen op een imago ook niet per definitie oppervlakkig?

9 08 2007
Menck

Mooi verwoord, Gerda. Stevig schrijfsel.
Tuurlijk kan ik Pascale Platel maar beoordelen op wat ik van haar zie, lees en hoor. Haar bitcherige kant openbaarde ze me nog niet, dus vind ik haar tot dusver nog steeds een coole madam. Niet meer, niet minder, want ik ken haar niet persoonlijk. Mijn uitspraak had dan ook allerminst betrekking op de échte mens achter de figuur Platel.
In dat verband heeft Zapnimf trouwens een punt: je moet de mensen aan den lijve ondervonden hebben alvorens ze te kunnen “klasseren” (lelijk woord, I know, maar ‘k vond niks beter). En met ‘ondervonden’ bedoel ik ‘meermaals contact hebben gehad’.
“Geef mij maar een fijn mens, waarmee ik een goed gesprek kan voeren of goed kan lachen. Een verstandig mens,” schrijf je zelf. Daar sta ik voor de volle honderd procent achter.
Geheel terzijde, en toch ook weer niet: Van Royen vind ik bijvoorbeeld niet zo’n tof figuur, en al zeker niet (meer) na haar recente Playboy- en Stout-uitspattingen. In Zomergasten van een tijd terug was ze wél nog te pruimen. Haar boeken kunnen me daarentegen wel boeien (al zal menigeen me hierin tegenspreken, ‘k weet het wel).
Tof dat je op mijn uitspraak inging. Ik was echt verdiept in je stuk en heb het zelfs twee keer gelezen. Knap.

9 08 2007
blanche

De madammen die je opsomt , daar ken ik geen enkele van , en voor 1 keer is dat een voordeel want ik voel mij niet aangesproken om wie dan ook te verdedigen.
Maar de foto die je maakt van een bepaald type vrouwen: bravo!
Het soort vrouwen dat je beschrijft ergert mij uitermate maar ik kon niet precies verwoorden waarom. Dat heb jij hier gedaan. Merci.
(zijn dat dan zijkels?)

9 08 2007
gerda

Zapnimf en Menck, ik treed jullie volledig bij, vandaar ook dat ik duidelijk schreef dat mijn beoordeling enkel gebaseerd is op perceptie, hoe ze op mij overkomen. Maar ik ken de types o zo goed in het echte leven, en zo lijken de aangehaalde vrouwen me ook te zijn.
In inderdaad, bij de “interessante” vrouwen kunnen evengoed “zijkels” zitten. Maar ik heb ze zich nog nooit zo zien gedragen.
Geweldig woord trouwens Blanche, wou ik je gisteren al zeggen, ik stel voor dat je dit indient om opgenomen te worden in de volgende Van Dale. Ik had het nooit zo mooi kunnen bedenken!

10 08 2007
yab

Ik ken de vrouwen waarover je het hebt niet en ook het type vrouw dat je beschrijft is mij onbekend. Ik wil het enkel hebben over jouw veronderstelling dat vrouwen plastische chirurgie ondergaan of anorexia krijgen om mannen te plezieren. Ik denk dat je hier fout zit. Zulke vrouwen hebben meestal problemen met hun zelfbeeld. Mannen liggen echt niet wakker van een vetrolletje meer of minder en ik denk dat het eerder de vrouwen zelf zijn die “perfectie” nastreven dan dat de mannen dit van hen eisen.

11 08 2007
sandrissimo

Ik vind Pascale Platel wel een grappige madam, zeker met dat accent waarmee ze spreekt.
Wat dat verleiden betreft, waar begint dat en eindigt flirten, want dat laatste doe ik wel bewust, omdat je dan krijgt wat je wilt en het nog met plezier gegeven wordt. Als iemand met mij flirt vind ik dat leuk, een compliment…
Ik vind “macha” vrouwen wel leuk, vooral omdat ik er zelf eentje ben, denk ik. De vrouwen die ik niet graag heb, dat zijn de typische vrouwelijke vrouwen, die heel de tijd andere vrouwen beoordelen en er slechte dingen in zoeken!
En wat Yab zegt is ook juist, vrouwen veranderen dingen aan zichzelf vooral om er beter uit te zien dan andere vrouwen, de druk komt meestal van die kant.
Een man kijkt naar een vrouw en zoekt naar de mooie kanten, een vrouw kijkt naar een vrouw en zoekt de foute kanten!

11 08 2007
gerda

Yab, volgens mij ben je dan ofwel nog jong, ofwel ben je blind, ofwel observeer je weinig mensen, ze bestaan zéér zeker. En mannen liggen niet wakker van een vetrolletje, integendeel, ik ken veel mannen die “voluptueus” zeer sexy vinden; maar de vrouwen die zich laten verbouwen dénken dat mannen hun zo willen zien en het beeld wordt hun opgedrongen door de maatschappij. Of ze doen het om carrière te maken (wordt ook weer bepaald door de mannen bij wie ze moeten carrière maken) of om een streepje voor te hebben op andere vrouwen, maar dan toch nog steeds tegenover mannen!?

En Sandrissimo, zien vrouwen dan voortdurend elkaars schaamlippen, als ze het doen voor andere vrouwen? “vrouwen veranderen dingen aan zichzelf vooral om er beter uit te zien dan andere vrouwen,” zeg je. Neen, ik ben er van overtuigd dat er een zware druk uitgaat van hoe ze denken dat mannen hun willen zien. En ik heb het ook helemaal niet over vrouwen die het er psychisch zeer moeilijk mee hebben, die echt een reden hebben om plastische chirurgie te laten uitvoeren…
En die vrouwelijke vrouwen die jij bedoelt, ik denk niet dat dat degene zijn die ik bedoel….
De vrouwen die ik aanhaal die ik tof vind zijn stuk voor stuk zéér vrouwelijke vrouwen, maar allemaal sterke vrouwen “met ballen” om dan toch tot gelijkheid met mannen te komen… De “vrouwelijke vrouwen” zoals ik ze definieer zijn geen trutten die er een sport van maken om op het werk over de was en de plas en de kinderen te spreken en te roddelen over vrouwen en geen andere interesses hebben.
En een “macha” is voor mij niet noodzakelijk een vrouw met ballen maar zou ik eerder durven onderbrengen in de door mijn verafschuwde beschreven types.
Macha’s zijn volgens mij ook degene die naar mannenstripshows gaan onder vriendinnen en daar luid joelend de mannen aanmoedigen (even vernederend toch als omgekeerd), naar ladysnight in restaurants en zich dan o zo stoer vinden. Kortom, de vrouwelijke versie van macho.
Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat mijn definities dezelfde zijn als die van jou en het weer eens aangetoond is hoe moeilijk het is om een schriftelijk debat te voeren of zich een correct beeld van iemand te vormen op basis van zijn schrijfsels.

13 08 2007
nel

Het kan aan de middelbare leeftijd liggen, maar laat ik het maar onder ogen zien: ik heb nooit het potentieel gehad van een miss belgian beauty. Niet dat ik daar van wakker lig, ik héb mijn plaatsje onder de zon, maar men kan toch niet ontkennen dat onze samenleving wordt gedomineerd door het schoonheids- en jeugdideaal. En als onze zusters-oudstrijders-feministen al eens in andere tijden een miss-podium bestormden staat vandaag de dag deelname aan deze ‘vleeskeuring’ goed op je curricilum. Ja, ja, je moet een mondige, sterke vrouw zijn om je perfecte maten te durven showen én het is een uitdaging natuurlijk!
Mooi zijn opent deuren, vooral naar de media, het is er al te vaak synoniem voor succesvol, talentvol, bekwaam. Dit geldt voor de vrouwen wel te verstaan, mannen met rimpels hebben een karakterkop, mannen met een buikje zijn levensgenieters.
Het is een algemene trend in de maatschappij en op subtiele wijze ondermijnt dit het gelijkheidsprincipe, vind ik. Een bepaald type vrouwen doet hier hun voordeel mee, ze spelen succesvol het spel van verleiden en koketteren, daardoor overtuigd van hun eigen superioriteit , talent en gesofisticeerdheid. Ze denken dat ze ‘spelen’ met mannen, niet beseffend dat ze ook zelf speelbal ziijn.
Pascal P. is een bloedmooi, sexy wijf en dat is haar troef, niets op tegen. Maar door haar uitspraken toont ze minachting voor haar sexegenoten die het met minder moeten stellen, ze ondermijnt het solidariteitsbeginsel, een van de basisprincipes van het feminisme. Als ze denkt niet mee te doen aan ‘ouder worden’, zullen anderen dat wel voor haar doen. Er zal altijd een nieuwe lichting klaar staan, jonger, strakker, mooier en dus ook talentvoller, uitdagender en intrigerender.
Het spel kan weer beginnen. De wereld draait door.

13 08 2007
gerda

Nel, geweldige toevoeging aan mijn uiteenzetting, nog veel verhelderender.

Ik heb alleen wat moeite met die “middelbare” leeftijd, maar wanneer ik dit zeg is dat misschien net geheel in tegenstelling tot de stelling….

frons frons, denk denk…. moeten we weer snel samenkomen met onze “denktank” C.A.C.?

13 08 2007
Sven

De schoonste madammen die ik ken zijn mijn moeder en mijn tantes!

13 08 2007
nel

Over feminisme, glazen plafonds en genderpatronen gesproken: heb je gisteren Christine Van Broeckhoven gezien in zomergasten?
Heb je haar aandoenlijk lelijk witte botjes gezien?
Heb je het vuur in haar ogen gezien toen ze het opnam voor haar vrouwelijke medewerksters?
Heb je gezien hoe ze, de overigens beminnemijke Joris Luyendijk, tot een publieke bekentenis bracht dat hij bij een bezoek aan haar labo zich afvroeg wanneer de belangrijkste afdeling, waar hij de mannen verwachtte, kwam?
Heb je gezien hoe ze haar rug rechtte toen ze het over ‘subtiele discriminatie’ had en hoe moeilijk je dat kan aantonen?
Heb je gemerkt hoe kwetsbaar ze zich durft op te stellen door over haar onzekerheden te praten en hoe ze zichzelf relativeert?
Ach, wat een prachtvrouw, hoe verademend dat ze rustig te tijd had om haar zeg te doen. Wat een mooie zomeravond.

p.s. sorry hoor gerda, nog geen dagje thuis en ik zit hier weeral je blog te overbelasten, maar ik was gisteravond bijna zeker dat ook jij zat te kijken en in gedachten zat ik je alsmaar aan te stoten: “Hoor je dat? zie je dat? Dat zeggen wij ook, zie!”

13 08 2007
gerda

Meer zelfs Nel, ik heb constant op punt gestaan om naar de VPRO te mailen voor de geweldige gaste! Ik wou niet liever dan iedereen hier op de blog oproepen om te kijken!! Van voilà se, zie ze, dat is het se!..
Het was inderdaad één van de beste uitzendingen van de laatste jaren.
Herkansing voor wie het gemist heeft: zaterdag a.s. 13 u Ned. 2

13 08 2007
blanche

Ook geboeid gekeken en vooral geluisterd.
Van Broeckhoven bevindt zich op 180° van de zeikels.
Zijn jullie soms lid van haar fanclub?

14 08 2007
nel

Oh ja, en anders richten we er direct een op!

16 08 2007
Artemis

Christine Van Broeckhoven heeft ook op mij een heel positieve indruk gemaakt. Dit is inderdaad een vrouw die alle respect verdient. Ben ik blij dat ik haar heb leren kennen.
Ik heb haar gefeliciteerd op haar weblog: http://www.christinevanbroeckhoven.be/feedback/

Voor degenen die geïnteresseerd zijn: Een herhaling van deze aflevering is te zien aanstaande zaterdag 18 augustus op Ned.2 om 13:10.

17 08 2007
Jorn Santen

Hey Gerda, vandaag heb ik heel wat gelezen op je blog en ik moet zeggen dat er best wel goede dingen tussen zitten.

Jorn

Geef een reactie

