ik zal braaf zijn! ik zal het nooit meer doen! echt!

6 07 2007

Het was me het weekje wel, alles zat tegen, op het werk discussies, thuis vakmannen die op zich laten wachten, en vandaag weer met een zéér verkeerd been uit bed gestapt.

Uitzondelijk te laat voor het werk, dus bellen in de auto, iets waar ikzelf altijd heel kwaad om ben als ik het anderen zie doen en waar ik principieel echt tegen ben.

Keizer Karel laan, Brussel. BMW-motootje naast me aan de lichten, draai-je-raampje-eens-naar-beneden-gebaar. “Mevrouw, dat mag niet, dat weet je toch? Echt buitenmatig vriendelijk in perfect Nederlands. “Ja, ik weet dat zeker en ik doe dat ook echt nooit nooit!!”met mijn triestigste gezicht… (dat hoort hij waarschijnlijk elke keer..) “Mevrouw, weet je wat, koop je zo’n dingetje voor in je oor, echt dat is heel handig”, nog altijd op superbegrijpelijke, meevoelende toon. Ik sta verstomd. “Want weet je, het is wel 200 eur boete… en een volgende keer zal je misschien niet zoveel geluk hebben als vandaag. Dus niet meer doen hé!” “Neen, neen, echt, ik zal het echt nooit meer doen… echt.. Dank u”.

Ik kon deze vriendelijke agent wel omhelsen. En, beste politieman, ik meen het ook, ik zal het nooit meer doen.

In de namiddag rij ik naar huis, heel gehaast, een vakman wacht (eindelijk)! Er zijn al maanden wegenwerken aan de gang in ons dorp en je moet echt een grote omweg doen. Ik had opgevangen dat de werken min of meer stil lagen en in een impuls doe ik die omweg niet maar rij rechtdoor. En ja hoor, wat zie ik in de verte: politie, geen kans meer om rechtsomkeer te maken.

Halt! Voor de tweede keer vandaag het draai-je-raampje-eens-naar-beneden-gebaar. “Mevrouw, waar moet je zijn?” met een sympathieke glimlach.”Daar net de straat verder, daar woon ik”. “Ja mevrouw, die straat ligt wel net buiten de werken, dus je had wel de omleiding moeten volgen.” Ik heel braaf en zielig: “Jamaar ik doe dat normaal echt nooit, maar er wacht iemand op me.” En dan, begrijpend, zoals tegen een schoolkindje: “Mevrouw, dat mag niet hoor, normaal is dat 50 eur boete. Niet meer doen hé…” “Neen, neen, echt ik zal het nooit meer doen… Dank u.” En weer meen ik het uit de grond van mijn hart. Omdat ze zo lief en vriendelijk zijn. Je kan hun vertrouwen toch niet beschamen als ze je op deze manier aanpakken?

Hebben ze een cursus “zie-me-graag” ofzo gekregen bij de politie? Ik vind het in elk geval geweldig!

Acties

Information

2 responses

9 07 2007
zapnimf

Ze denken aan het papierwerk!
En jawel, je zal een sympathieke uitstraling hebben.

9 07 2007
Imke Dielen

Oh doen ze vaak, zolang je maar niet 2x dezelfde tegenkomt 😉

Geef een reactie

