transactionele analyse van een interieurverzorging

14 06 2007

Ik begrijp het niet. Ik heb een schat van een poetsvrouw en ik ben haar ongelooflijk dankbaar, laat dat duidelijk zijn. Maar nu ik thuis ben terwijl zij aan het werk is (waar ik me heel ongemakkelijk bij voel) moet ik me ongelooflijk bedwingen, ik de betweter, de perfectioniste, de alleskunner, om me niet gaan te moeien met haar werkzaamheden.

Hier volgt mijn transactionele analyse met het oog op rationalisatie en optimalisatie van het reinigingsproces:

* Ze begint met stofzuigen? Het hele huis door, minstens een half uur aan een stuk, zonder ophouden, dat vliegmachien. Dat doe je toch laatst, wanneer alle stof afgenomen is en voordat je de vloer gaat dweilen? En stukje per stukje? Naarmate je vordert?

* Na het stofzuigen maakt ze de keuken schoon, ze frot en wrijft en schuurt, vooral alle inox, daar is ze blijkbaar dol op, en dan de spoelbakken, voordat ze iets anders doet. (Is de keuken niet het verzamelpunt, het zenuwcentrum van het schoonmaakgebeuren, waar alles samenkomt en alles opstapeld wordt om daarna helemaal als laatste aangevallen te worden?)

* Ze durft niet op een laddertje. Dit betekent dat mijn 3 m hoge ramen tot op 1,90 m hoogte gereinigd worden. Dit geeft vooral een prachtig effect wanneer de zon er op valt.

* Ze verzet alles van plaats zodat ik duidelijk kan zien dat ze “het” gedaan heeft, maar ze zet niets terug. Dit laat ze aan mij over.
Behalve dat ene kastje, dat ik drie weken geleden een andere plaats gegeven heb, en dat ze al drie weken op rij, ook vandaag, weer op het vroegere plaatsje zet (en ik durf niets zeggen…)

*Ze is circulair, rechte hoeken zijn haar vreemd, dit betekent dat ze alle hoekjes, zowel van vloeren als ramen, afgerond schoonmaakt. Ik ben waarschijnlijk te rechtlijnig, mijn beweging met een trekker gaan recht naar de hoek en dan recht naar voor of naar achter of naar boven of onder. Dit circulair zijn (frulletjesachtig?) manifesteert zich ook in het feit dat ze de weinige ‘prullaria’ die ik staan heb (3 theelichtjes op één rechte lijn, 3 dezelfde fotokadertjes gemillimeterd naast elkaar) telkens heel decoratief in een patroontje schikt, liefst zo schuin mogelijk…

* En o gruwel, ze haalt al mijn alfabetisch geschikte CD’s door elkaar wanneer ze het stof er af neemt en zet dan decoratief een LP (dat is groter) met een volgens haar mooie foto bovenop het rek, zo aandoenlijk…. (vandaag Gilbert O’Sullivan mét pet/ Nothing Rhymed, LP van 1972 denk ik..)

Maar ik zal geen enkele opmerking maken, ik ben zo blij dat het er netjes “uitziet”, ik ben zelfs zo blij dat ik het weer eens zelf niet moet schoonmaken, dat ik er haar nog een dikke kus bovenop geef wanneer ze weggaat…

Tot volgende week, mijn beste Rita!! (en dan ben ik er niet om te merken wat je doet…)

Lees ook: Mrs Proper

Acties

Information

3 responses

14 06 2007
blanche

Er is moed voor nodig om een poetsvrouw in dienst te houden.
Jonges toch , de spanning die dat teweeg brengt als het moment van de voorkuis is aangebroken. Je kan de dame toch niet “in deze stal” loslaten!!!! En daarna , je op je ongemak voelen in je eigen huis en daarna vinden dat het niet goed gedaan is (kan ook niet op een paar uur). Ik herken het en ik vraag me af :
Zijn we masochisten of zijn we aan het klaagstoefen?

Dat spotje : 1 keer op 75000 spotjes begrijp ik net nut van reclamejongens . Dit is er zo 1. Ook zonder de reclameboodschap is dit buitengewoon grappig bedacht. Of had dit spotje een eigen leven en hebben ze er de boodschap aangehangen? Om het even : amusant.

14 06 2007
nel

ieder poetssysteem heeft zo zijn eigen logica:
-begin je met de hele boel te stofzuigen dan heb je al direct het idee lekker op te schieten
-begin je met stof afnemen dan kom je geen meter vooruit: hier nog wat stof,daar nog een ragje, oh en die kast zal ik ook maar vlug even op orde leggen nu ik toch bezig ben…
-wat bereft rechte hoeken en ramen boven 1,60m voorzie je best (zoals Blanche al aangaf) een “voorkuisje”, aanvaard dit zonder morren, het duurt hooguit een half uurtje en bedenk dat je anders een halve dag bezig bent
-trek het je niet aan dat jij géén verstand hebt van decoreren, je weinige sierstukjes worden voor jou eens gezellig uitgestald
Conclusie van de transactionele analyse van een intererieurverzorging:
‘Het kuisgebeuren is een zeer individueel en eigengereid gebeuren.’

14 06 2007
zapnimf

Een kuisvrouw… al dan niet een die haar eigen goesting doet… wow, daar droom ik al jaren van.

Geef een reactie

