hebt u dat nu ook?

7 06 2007

Het was weer van dat, ik had het weer zitten… Deze middag.

Ik sta aan de kassa van de supermarkt aan te schuiven en er loopt iemand voorbij die vriendelijk zwaait, de duim omhoog steekt op de manier van “alles goed?” en lacht. Terwijl ik me afvraag wie dit in godsnaam is, zwaai ik toch vriendelijk terug. De man komt naderbij, steekt zijn hand uit, ik maak ook al zoiets van een beweging – toch nog wat voorzichtig – maar de uitnodigende hand is bedoeld voor de man die achter mij staat aan te schuiven in de rij. Shit. Gênant. (Ineens hangt er een lok in mijn ogen die ik dringend moet wegwrijven, ik was al halfweg met die arm en hand…)

Als wraak zwaai ik regelmatig in de file naar iemand in een andere auto alsof hij echt een bekende is, zodat die zich de hele dag afvraagt “Maar waarvan ken ik die nu toch?”

Maar dit voorval bracht herinneringen boven aan de meest gênante, idiote en belachelijke situaties waarin ik al regelmatig terechtgekomen ben – ligt het aan mij? Het ergste is dan nog dat ik er onmiddellijk als een idiote trien smakelijk moet om lachen.

Behalve deze ene keer: het schaamrood stijgt me nog steeds naar de wangen als ik denk aan die keer dat ik het in een toch al meer dan halfvol en hel verlicht Flanders Expo (dat moet zo’n 6.000 man geweest zijn, het optreden was nog niet begonnen) van boven tot onder van de tribune donderde. En echt rollen, niet gewoon eventjes vallen. Ik rolde zelfs zo lang dat ik ondertussen tijd had om te denken ‘verdorie ik blijf maar rollen…’ De afsluiting aan het einde van de trappen stopte eindelijk mijn val. Ik krabbelde recht, verdomme niet te doen van de pijn, stijf, maar onbewogen, zo elegant mogelijk en het hoofd rechtop wandelde ik weer naar boven, vooral doen alsof er niets gebeurd was, maar o zo goed beseffend dat alle ogen op mij gericht waren.

Ondertussen sprong een behulpzame securityman me bij. “Is alles goed?” “O ja, fijn, absoluut, niets aan de hand”. Ik zocht zo snel mogelijk een zitje en durfde de hele avond niet meer rond te kijken of recht te staan (kon trouwens niet door de pijn..). En te weten dat ik enkel rokken of jurken draag. Gelukkig heeft mijn moeder me reeds van jongsaf gewaarschuwd altijd “proper” ondergoed te dragen (wat voor mij later vertaald is in mooi en geassorteerd met mijn bovenkleding) ‘want je weet nooit wat je kan tegenkomen.” Dit dus.

Ook erg en niet-goed-wetend-wat-een-houding-te-nemen, is: je wikkelrok verliezen die enkel met klitteband sluit (dit was een goede les) terwijl je van de trein stapt. Gelukkig in wintertijd en met een lange jas er over, die echter wel nog open was..

En in dezelfde categorie: met een duur designkleed waarvan voor en achterkant moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn, aan een diner zitten en een kennis passeert achter je, slaat en praatje en vraagt tenslotte: “En ben je nu ook al van plan om op je rug borsten te laten groeien?”. U mag gissen waarom.

Het lijstje kan nog langer, het is zelfs nog niet eens zo lang geleden, maar het zou pagina’s vol vergen.

Ik stel me dus ook de vraag:

Wat is uw meest gênante moment ooit geweest?

(En wie ooit op het optreden van Lenny Kravitz iemand naar beneden zag rollen of op het perrron in Brussel Centraal een would be “stijlvolle dame” naar een rok op de grond zag grijpen, dat was ik, helaas…)En als er in de file iemand naar je zwaait….

Acties

Information

3 responses

8 06 2007
nel

Ga maar door met je lijstje! lang geleden dat ik zo smakelijk gelachen heb!

12 06 2007
zapnimf

Ow oeps!
Eerst lag ik te schuddebuiken van je fratsen, tot ik plots mijn eigen nick tussen je lijstje zag.
Goh, mijn blog is één lange lijst van genante situaties, maar ik doe mijn best.

2 01 2009
expeditie wassalon « blog der zuchten

[…] wassalon. Net zoals bus-, trein- en tankstation, kapsalon en colruytkassa’s zijn dat voor mij stopplaatsen op een […]

Geef een reactie

