hoera we hebben gewonnen

1 06 2007

Gisteren vond het gala van het CCB plaats. Daar worden prijzen uitgedeeld door reclamemakers aan reclamemakers. Een beetje een incestueus gedoe. Een beetje een glamoureus gedoe. Een beetje een would-be Oscar gedoe. En vooral een beetje een duur gedoe.

Eén keer ben ik meegegaan. Toen had ik het wel bekeken. Prijsuitreikingen. Reclamemakers die zich op het podium in het Kodak Theatre wanen. Zien en gezien worden. Achteraf eten en drank, door je baas duur betaald, maar waar je niet aangeraakt omdat iedereen staat te drummen. En toch wil iedereen er naartoe, wordt er naar uitgekeken. Niet door mij.

Wat is de waarde van de prijzen? Vermelding in een paar vakbladen. Je kan er mee uitpakken op je website. Het staat goed op een CV van een regisseur.

In een doos in een hoekje van ons kopiekot zitten een dozijn hoedjes, in de loop der jaren bijeengewonnen, dat zijn de prijzen. We hebben er weer zes bij. De vermelding krijg je gratis maar het hoedje moet je zelf betalen.

Ik ga me op glad ijs begeven. Ik verdien mijn goed belegde boterham onrechtstreeks met reclame. Ik werk in een zeer fijn bedrijf. Er worden bijwijlen fantastische dingen gemaakt, pareltjes van creativiteit. Er werken fijne mensen, er werken creatieve geesten.

Toch heb ik de nodige bedenkingen. Er is ook een andere kant: barslechte scripts, gebakken lucht, verwaandheid. Veel te veel (zelf)overschatting en veel te weinig zelfrelativering. Er bestaat maar éen wereld en dat is die van de reclame.

En dan moet (reclame) Cannes 2007 nog komen, de volgende afspraak van de reclamejongens…

En ik schrijf zeer bewust “reclamejongens”, want dit images-5.jpeg kreeg de Diamond Award (de foto maakt deel uit van een totale campagne)

Vrouwen in het wereldje moeten vooral nog steeds mooi, jong en onderdanig zijn, en dat in een sector die net het meest vooruitstrevend zou moeten zijn. En slim zijn ze zeker, die jongens, want ze weten echt wel hoe vrouwen de indruk te geven dat ze “tellen”, terwijl zij gewoon lekker hun zin en ding doen.

Acties

Information

One response

1 06 2007
Anoniem

In het land van de blinden is éénoog kapitein..

Geef een reactie

