een baby hangt een rus op!

30 05 2007

Ik ben slecht gezind, ik hou niet van verkopers en helaas moet ik ze regelmatig ontvangen. Ik begrijp dat ze hun werk moeten doen maar ik zou niet in hun schoenen willen staan. Misschien kunnen veel mensen verkooptrucks en geslijm appreciëren en er helemaal in opgaan, maar ik niet. En een goede verkoper moet dit opmerken.

Hier dus wat tips voor verkopers die bij mensen zoals ik terecht komen.

  1. Spreek de taal van je klant, een Franstalige verkoper die mijn Nederlands niet begrijpt wordt onmiddellijk de deur gewezen of vriendelijk bedankt aan de telefoon.
    Vraag zeker niet: “Parlez-vous Français?” Ja, maar ik ben jouw klant en niet andersom. Een elementaire vorm van beleefdheid, zeg maar…
  2. Noem me bij een eerste kennismaking niet bij mijn voornaam! Ik ben je vriendin niet! Wacht daarmee tot we eventueel echt klant worden en ik uit mezelf zeg, “Zeg maar Gerda”. Ik gruw van familiair gedoe zonder je te kennen.
  3. Wijk niet af. Je komt een product voorstellen en verkopen, niet om een mop te vertellen of uit te weiden over je buurman. Ik hou niet van small talk. To the point graag.
  4. Doe niet alsof je eerder al een miljardenomzet voor je bedrijf verwezenlijkt hebt, verwijs niet naar die en gene zaak zonder dat ik om referenties vraag, vermeld zeker geen “bekende” namen, die hebben we zelf in huis..
  5. Wanneer je je uitleg staat te doen, concentreer je dan op mij en niet op die tien mooie meisjes die hier rondlopen. Ik zie je ogen heus wel afdwalen. En haper zeker niet in je uitleg en raak zeker je draad niet kwijt en zeg dan zeker niet: “Ik ben helemaal van mijn melk, wat loopt er hier rond zeg, wat een benen!” We hadden het over koffie, niet over melk, of niet? Wanneer je mijn vernietigende blik opmerkt, geef MIJ dan zeker geen compliment. AUB geen mannetjes/vrouwtjes gedoe, geen verkleinwoordjes en geen opmerkingen met dubbele bodem. Flirten kan je op café.

Voor de duidelijkheid: dit gaat hier niet over één verkoper (oef, dat zou wel heel erg zijn) en voor de rest ben ik een zeer aangenaam en vriendelijk persoon… en al het bovenstaande geldt NIET voor mijn collega’s *tata*


Acties

Information

6 responses

30 05 2007
Anoniem

help kirby is weg

31 05 2007
gerda

oei, helaas, inderdaad! Door een technische storing is dit artikel ook bij mij spoorloos verdwenen. Helaas zal u tot na mijn drukke werkdag moeten wachten eer ik het kan herschrijven en posten.. dju… weer verloren werk;…

31 05 2007
Imke Dielen

héhé goddelijk, en herkenbaar!😉

31 05 2007
Anoniem

uitprintn en op je deur hangn die handel !

dju, je hebt geen deur…
dan maar …

31 05 2007
Da Dame

hej, dit is een goede lijst (ik vind dat elke verkoper dit moet ondertekenen voor die verder gaat)

x Da Dame

31 05 2007
zapnimf

Akelig inderdaad.
Ooit zat ik braafjes te wachten op een plaaster voor de elleboog toen de verpleger me enkel bij mijn voornaam riep om mee te komen. Niet dat dat zo’n zonde is, maar ik maakte me wel exact dezelfde bedenking als jij ze zo treffend neerschreef.

Geef een reactie

