de broncode

23 05 2007

Met belangstelling volg ik het proces Lernout & Hauspie.

Niet uit medeleven met de investeerders maar in de stille hoop dat L&H toch geen fraudeurs zouden zijn maar West-Vlaamse dromers die in een Amerikaans val getrapt zijn. Uit de grond van mijn hart hoop ik dat dit geen verhaal is van ordinaire oplichters maar een spannende historie van macht en geld.

Ik moet steeds weer denken aan het boek “De broncode” van journalist Eric Smit en de hiervan gemaakte reportage van Netwerk. Ik was zwaar onder de indruk, een onwaarschijnlijk en blijkbaar toch waar gebeurd verhaal, én een regelrechte hollywoodthriller, een scenario dat wacht op een verfilming door Erik Van Looy. Maar bij velen onbekend.

“De Broncode” gaat over uitvinder Jan Sloot, inmiddels dood en mogelijk vermoord. Sloot had een klein apparaatje ontwikkeld dat de capaciteit had maar liefst zestien speelfilms tegelijkertijd af te spelen zonder harde schijf. De uitvinding werd geschat op ruim 100 miljard dollar. “De vernietigende kracht” van deze uitvinding zou een enorme bedreiging vormen voor de bestaande machtsmonopolies.

Amerikanen uit Silicon Valley kwamen bij Sloot op bezoek in het kleine Nederlandse dorpje waar hij woonde. Ze voorspelden dat hij de rijkste man ter wereld zou worden. Roel Pieper, indertijd bestuurder bij Philips, richtte een bedrijfje op met Jan Sloot, als eerste zag hij de mogelijkheden van de uitvinding. Deze Pieper, een naam die vreemd genoeg ook opduikt bij Lernhout&Hauspie gaat met de uitvinding naar Amerika.

Bij zijn terugkomst bleek het kastje opengemaakt, de grootste vrees van Jan Sloot. Ben Sloot, de zoon van Jan, verklaart dat zij het vermoeden hebben dat de uitvinding gestolen is. Een paar dagen later sterft Jan Sloot op geheimzinnige wijze. De dag van zijn overlijden is zijn overvolle werkkamer volledig leeggehaald en de attaché-koffer die hij altijd bij zich had, spoorloos. Ben Sloot stelt een half jaar na het overlijden van zijn vader vast dat er in één keer allerlei dingen op de markt komen: Wap, DVD, allemaal dingen die te maken hebben met de uitvinding van zijn vader…

Fascinerend, intrigerend, spannend, en vooral, een verhaal dat heel snel in een doofpot kwam… en net zoals bij L&H weet ik echt niet wat er waar is en wat niet…


Acties

Information

5 responses

23 05 2007
stien

interessante tip, dat boek wil ik ook wel eens lezen

23 05 2007
Artemis

Veel geld zullen degenen die in L&H investeerden, niet terugzien. Ook ik ben mijn spaarcenten kwijt maar zoals vele anderen kan ik ook niet boos zijn op die twee West-Vlamingen. Ze zien er gewoon niet schuldig genoeg uit, hoe arm mijn redenering ook moge voorkomen. Er moet iets biggers achter zitten.
En ja, dat boek wil ik ook graag lezen.

30 05 2007
Jan

Wat zeker *niet* waar is, is dat die uitvinding van Sloot echt kon/heeft bestaan. Dat valt zelfs wiskundig zeer eenvoudig te bewijzen.
Over de rest van de zaak spreek ik mij niet uit, al getuigt het wel over het beperkte (technische) intellect van die Roel Pieper. Geen wonder dat L&H ten onder is gegaan..

30 05 2007
gerda

Daar had ik gedurende heel de documentaire ook constant mijn vragen bij, maar wat me doet twijfelen: waarom onder al die waarschijnlijke duizenden “uitvindingen” waar ze bij Microsoft e.d. mee overspoeld worden, ze uitgerekend hier in geloofden… Ik kan me niet voorstellen dat ze elke “knutselaar” ontvangen of gaan bezoeken… Boeiend blijft het in elk geval… voor een film.

9 11 2007
droepie

heeft uw baas dit verhaal nog niet opgepikt voor zijn volgende film?

Geef een reactie

