lurken is ook drinken

21 05 2007

Toen ik vorige week “slurpen” schreef, wist ik nog niet dat “lurken” ook een term uit het bloggen was.

Ondertussen ben ik, dank zij “zezunja” en de mooiste Nederlandstalige blog die ik tot nu toe zag “maanzand” én tientallen andere bloggers, vertrouwd met het fenomeen en weet ik nu dat ik ook soms wel en soms niet een “lurker” ben. En dat het grootste deel van de lezers van deze blog ook “lurkers” zijn.

Ik vind het een vies woord. Alsof je iets doet wat niet mag, iets verdoken, iets stiekem. Echt, je moet het eens uitspreken: “l-u-r-k-e-n”, het is een naar mijn gevoel negatief woord. En het staat dus volgens mij helemaal niet voor wat het moet betekenen. Want ik vind het helemaal niet erg dat mensen “lurken”. Ik ben al blij dat ik lezers heb.

Natuurlijk is het prettig af en toe wat reacties en feedback te krijgen, en soms denk ik ook wel eens “potverdekke drie dagen en niemand reageert” maar ik vind het ook heel begrijpelijk dat mensen gewoon geen zin/tijd hebben om te reageren. Of als ze het volledig met je eens zijn, moeten ze dan zeggen: “Ik ben het met je eens” zoals mijn broer het stelde. En wanneer ze het niet eens zijn, is het heel moeilijk te nuanceren in een reactie, het komt zwart op wit altijd veel ernstiger en onbedoeld kwetsender over dan wanneer je het face-to-face zou zeggen. Of ze begrijpen je niet. Heb ik al regelmatig mogen ondervinden op andere blogs. (Kan natuurlijk ook aan mijn schrijfstijl liggen.)

Nu is het wel opvallend en dat intrigeert me wel, waarom sommige bloggers tientallen reacties hebben en anderen amper één. Komt het door de onderwerpen, komt het door het beeld dat de blogger oproept, komt het door sympathie voor een blogger, door afkeer? (Maar dan ga je toch maar één keer langs op die blog… tenzij je weet wat gerdernissen zijn.)

Ik ken maar één blogger persoonlijk en we hebben het er soms over. Hij heeft zeer veel lezers en toch amper reacties. Ik heb veel minder lezers, en ook niet zoveel reacties, maar verhoudingsgewijs meer. Het blijft een vreemd fenomeen.

En daarom zou ik het ook fijn vinden dat u eens reageert. Net zoals Sven zegt, al was het maar simpelweg« ja » of « neen ».

Of zijn Nel, Johan, Delaru, Menck, Artemis, Stien, SveN, Lien, Peter, Blanche, Margot, Kapitein Kapot, Nagolore en Frank mijn enige lezers ?

Dank u !

Acties

Information

12 responses

21 05 2007
Koen

Ik ben sinds kort ook een trouwe lezer.
En de reacties maken bij mij ook maximum 1% van het aantal bezoekers uit, hoor
Vooral blijven verder doen 😉

21 05 2007
Frank

ja
of had u liever
neen
😉

21 05 2007
Nagolore

Ja, dat woord lurken staat me ook niet erg aan. Het is afgeleid van het engelse ‘to lurk’, en de klank ervan…
Het woord “schuilevinkje”(verstoppertje) en “schuilevinkje spelen” vind ik veel mooier… …schuilevinken…
“Ik speel soms schuilevinkje op dit blog”…

21 05 2007
smiling cobra

Ik kom ook regelmatig bij je over de vloer.

21 05 2007
Menck

Ik lees je graag, Gerda. Geen gelurk van deze kant, kortom.
O ja: als je lurker geen mooi woord vindt: wat dacht je van gluurder? 😉

21 05 2007
Margot

Ik kom elke dag trouw kijken, maar reageren doe ik niet zo graag! Ik denk dat ik meer een lezer ben dan een schrijver. 🙂
Ik reageer alleen als ik denk dat ik iets zinvols kan toevoegen aan je stukje. Mag ik dus een beetje blijven lurken/gluren/schuilevinken?

21 05 2007
spanssnaps

Ik lees ieder artikel maar via een newsfeeder (Vienna). Naar ik heb vernomen worden dergelijke “bezoeken” niet geregistreerd in de statistieken. Alhoewel ik daar niets van ken.

22 05 2007
nel

ja

22 05 2007
stien

ik lees je al van in het begin. Maar jij bent ook zo één van die bloggers die zelf weinig uit zijn kot komt, en zelden reageert, dat schept meteen een afstand… en nodigt niet echt uit om zelf te reageren. Het is je volste recht natuurlijk, maar naar mijn bescheiden mening is uit je kot komen de beste tactiek om reagerende lezers te krijgen

25 05 2007
zapnimf

Psst, je vergat mij.

Soms zijn onderwerpen zo af dat de behoefte aan reageren er niet is. Dikwijls reageer ik wel gewoon om de kinderachtige reden dat de blogger in kwestie weet dat ik hem/haar lees.

26 05 2007
gerda

Jaaaa, natuurlijk,, de zelf geweldig bloggende zapnimf! En dan nog één van mijn eerste lezers! Dankjewel en sorry, heb dan nog zo gedacht;:” heb ik nu niemand vergeten”?” hehe..
En het is helemaal zoals je zegt, ook om dezelfde reden reageer ik (niet)…

27 05 2007
Pedro

ik hoor tot de tweede categorie lurkers die reageren wanneer het log interessant genoeg is…die dus zo nu en dan een reactie plaatsen…of is dat ijdel?

Geef een reactie

