politiek verslaggeefster wordt kapster

12 05 2007

Het was weer zover, de zesmaandelijkse martelgang naar de kapper. Zes maanden die er dikwijls zeven of acht worden. Door niet te weten waar naartoe. Ik ben namelijk zo ontrouw als de pest als het op kappers aankomt, eens ze wat te familiair worden haak ik af en zoek ik een andere. Wat dus meestal na twee of drie keer is, zoals nu. Want een kapper moet niet socializen met mij, hij moet knippen en vooral zwijgen en mijn kop met rust laten. Ik heb geen zin in oppervlakkige gesprekken met personen die ik van “haar” noch pluimen ken. Over het weer en de “boekskes”.

Dus, ik zwerf wat door de stad, bij elke kapperszaak “ongemerkt” speurend in de etalage om te zien of het wat lijkt. Te druk, te bourgeois, te hip, te VTM-achtig. Bij de vierde zaak beslis ik en stap binnen. Dit zag er uit zoals een normale kapperszaak er hoort uit te zien: net kappers-trendy genoeg, een Paris Hilton kloontje aan het brushen, muziek van de Bee Gees op een vrije radiozender, een gepermanente baas met een buikje. Zwarte kleren, wit interieur en koffietjes. Niks verdacht. Niks deed vermoeden dat er hier een camera verborgen was voor “Witte Raven”.

Britney/Paris/Nicole nodigt me uit aan de wastafel,wast mijn haar en is stil. Zoals het hoort. BPN zegt heel vriendelijk dat ik mag plaatsnemen aan de kaptafel en gedraagt zich discreet. Zoals het hoort. BPN vraagt hoe ik het wil en begint na mijn uitleg te knippen. Prima, zo moet het. En nu vooral zwijgen. Maar dat doet BPN niet.

Een uur later ben ik murw geslagen. Britney heeft me onderhouden over de verkiezingen in Frankrijk, over Sarkozy en zijn Kärcher-politiek, waar ze grote voorstander van is. Over Ségolène Royal en over de relletjes die vorige maandag onstaan waren toen bleek dat zij niet verkozen was. Over de hangjongeren in de banlieu, over de migrantenjeugd, die moet werken, net zoals zij. En dat Sarkozy gelijk heeft. Over de toevloed van migranten uit Oost- Europe wat haar op Milosovitsj brengt. Over zijn misdaden, die toch allemaal waren voor zijn land. Over de Chinezen die al jaren bezig zijn in Tibet hetzelfde te doen en die al miljoenen Tibetanen vermoord hebben, maar dat er daar in het westen niet over gepiept wordt omdat het de ver-van-mijn-bed-show is. Over de Dalai Lama die niet naar België mag komen.

Nu ben ik altijd wel te vinden voor een stevig gesprek en een pittige discussie maar niet als ik als een verzopen kat met een zorro-achtige cape in de spiegel tegen iemand moet praten en alleen maar argwanend het knipwerk wil in het oog houden. Zelfs niet over deze interessante onderwerpen.

En Britney/Paris/Nicole, ik vind het echt geweldig dat je een mening hebt, maar ik was wel de laatste persoon die er moet van overtuigd worden dat mensen hun intelligentie niet rechtevenredig is aan hun beroep en/of diploma. Ik ondervind dat elke dag.

Over zes maanden kan ik weer op zoek naar een ander kapsalon….

Acties

Information

3 responses

14 05 2007
delaru

Dat komt ervan als je bij een “radio-kapper” binnenstapt…maar misschien had je wel de stille hoop om naast je TV-optredens eens op de radio te komen ???

15 05 2007
Artemis

Verdiep je volgende keer in een kamikaze sudoko en voor je het in de mot hebt, is je haar gekleurd, geknipt en geföhnt en heb je niets van de achtergrond gehoord. Het werkt, ik heb het persoonlijk uitgetest.

2 01 2009
expeditie wassalon « blog der zuchten

[…] wassalon. Net zoals bus, trein- en tankstation, kapsalon en colruytkassa’s zijn dat voor mij stopplaatsen op een gezelschapsspel (9-99) waar blijkbaar […]

Geef een reactie

