het sprookje van gerdinska de roesin

28 04 2007

Irina, een 30-jarige Oekraïnse schoonheid vraagt me vanmorgen in “Loeven” van waar ik afkomstig ben. Euh, gewoon, van Oost-Vlaanderen. Jamaar, zegt ze, van waar oorspronkelijk. Gewoon, Vlaanderen. Dat kan niet, zegt ze, je ziet er niks uit als een Belkische vrouw. Jou huid, jou haren, jou ogen, jou kleren, niks Vlams. Terwijl maakt ze grote gebaren rond me. Jou odders, jou grootodders van ander land miskien? Of iets gebeurd miskien in de oorlog? Euh, ik ben niet echt een oorlogskind en mijn moeder is van net voor de oorlog. Mijn verbazing stijgt naarmate ze verder babbelt. Neen, Irina, ik denk het echt niet, ik ben zo Vlaams als maar kan zijn. Jamaar, jou voorodders dan, afkomstig uit ander land, miskien in een oorlog. Of jij, miskien orphelin en adoptiert. Odders zeggen niet alles aan kinderen, en grootodders ook niet alles. Euh?? Dit is één van de zeldzame keren dat ik sprakeloos ben. Wel grappig, het idee. Naarmate ze verder babbelt met veel rollende erren stijgt mijn verbazing. Veel orphelins, veel adoptiert, veel soldaat in veel oorlog… neen, jij echt niet Vlams. Uiteindelijk vraag ik haar, jamaar van waar denk je dan dat ik afkomstig ben? Ik wil nu echt wel weten welke postman er bij mijn (over)(groot)moeder gepasseerd is. Wel, jij zeker een Oosteuropese, ik denk Poolske of een Roesin. Absolut, zo ziet je er uit, ja, Roesin.

Ik ben me nog steeds aan het afvragen of dit nu een compliment of een belediging is.

images-61.jpegimages-35.jpegimages-17.jpegimages-53.jpegimages-7.jpeg

Acties

Information

2 responses

29 04 2007
delaru

Dit verklaart veel….eindelijk een plausibele verklaring….een antwoord op vele vragen en bedenkingen….ze is niet van hier..

12 11 2007
droepie

Op welke van de bovenstaande foto’ s lijk je het meest?
🙂

Geef een reactie

