f.c. de kampioenen anno 1873

26 04 2007

Tot afgelopen vrijdag had ik geen mening over operette. Ik ken er niks van. Hoogstens wat geparodieer erop. Het spreekt me niet echt aan, dus ik heb er me ook nooit voor geïnteresseerd. Maar Wenen is operette en helaas was ik in een week in Wenen waar er noch in de Staatsoper, noch in de Volksoper een uitvoering was waar ik echt naar uitkeek. Vorige week René Jacobs, jammer. Volgende week De Toverfluit, zeer jammer. Maar een bezoek aan Wenen kan niet zonder een bezoek aan de Oper, dus het werd “Die Fledermaus“. Dus nu heb ik ook een mening over Operette.

Een operette is “een muziekstuk van vrolijke aard waarin zang afgewisseld wordt met woord”. Vrolijk was het in elk geval, “Die Fledermaus”. Ik kende het verhaal niet. Nu wel. Het heeft niet veel om het lijf. A die ooit eens onsterfelijk belachelijk gemaakt werd door B omdat hij verkleed als vleermuis dronken achtergelaten werd op een marktplein wil wraak nemen en op zijn beurt B belachelijk maken. A heeft hiervoor een plan bedacht met medeweten van C, D, E en F en de rest van het alfabet.

thumb_174.jpgthumb_175.jpgthumb_176.jpg

Sitcom avant la lettre, en in feite was het ook wel zo bedoeld toen. Amusement voor het volk en de burgerij. En het had inderdaad alle nodige ingrediënten. De gelijkenis is treffend. Krakkemikkig scenario, burleske scènes, veel volk op het podium, veel verwarring, oubollige grappen, onderbroekenlol, flauwe woordspelingen – “au reservoir” – , hilarische toestanden en de klassieke typetjes. Tussendoor een “reclameblokje” voor champagne , een schitterend dans-en zangnummer op het bal. Nog een walsje hier en een walsje daar, want dit werden “hits” die nadien overal gespeeld werden. Het derde bedrijf met dronken cipier en gevangenisdirecteur (het moet gezegd: uitmuntende vertolkingen!) leek wel een scène van Gaston en Leo. Ondertussen weet niemand nog hoe of waar of wat, maar op het einde valt alles in de plooi en komt iedereen (“toevallig”) tesamen op de scène voor de Grande Finale, huisje weltevree, gelukkig en vrolijk.

En plezier in de zaal! Gelach en gegier en gebulder, waar ik dan weer door verbazing het meeste plezier mee had.

Maar, het stuk deed wat het moest doen, de mensen amuseren. En wat meer is: vrijblijvend amusement op topniveau, met absoluut fantastische zangers en acteurs, met schitterende musici en een overgetalenteerde dirigente. Het kruim van de muziekwereld. En ik heb me geen minuut verveeld, het was een wervelend schouwspel, er werd gedanst dat het een lieve lust was (met groteske overdrijvingen, maar zo moest het, overacting!) en de kostuums waren oogstrelend. Drie uur absoluut waar voor je geld. Niet iets wat ik nog een tweede keer zal doen, daarvoor ligt het soort humor me echt niet, maar zeker tevreden dat ik dit unieke spektakel op het podium én in en rond de zaal – zeer apart- mocht meemaken.

Die Fledermaus- Johann Strauss – Volksoper Wien – 21 april 2007

Bekijk hier de trailer (klik op “videobeispiel”)


Acties

Information

3 responses

26 04 2007
nel

vind jij ook dat mensen zo ‘gewillig’ zijn met hun lach op een avondje uit in het theater of de cinema? Er wordt gegierd en gelachen met de meest flauwe en platvloerse moppen. Vind je het ook nogal ergerlijk om naast zo’n bulderend lachkanon te zitten?

27 04 2007
delaru

Over bulderen gesproken….ik ken zo’n familie waar er ook regelmatig gebulder klinkt….

Nog even over operette…volledig juiste beoordeling, en al is het flauw en hilarisch, dit nog liever dan de flauwe afkooksels van vandaag met de naam ” musical” wat niet meer is dan de operette van vroeger, alleen nog veel slechter…

27 04 2007
gerda

$$$ JIESUS KREIST SUPERSTAAAAAR!!! LALALALA!!!JIESUS KREIST SUPERSTAAAR!!! $$$$

C.A.C.!!!! (COME A CASA!)

Geef een reactie

