jong geleerd is oud gedaan

11 04 2007

Een jonge collega bestempelde me gisteren vertederend als « conservatief ». Ik was beledigd. Ik, conservatief ?! Ik die steeds als eerste van alles op de hoogte is, die alles wil weten, alles wil leren. Ik, die al 15 jaar geleden een cursus internetgebruik volgde, die als eerste op het werk met computers kon omgaan en macrootjes schrijven (in het land der blinden is éénoog koning) en thuis internetbankierde en e-mailde. Die alles on-line boek en aankoop. Die verkoop op e-bay. Ik, die opensta voor alle nieuwe ideeën en stromingen in politiek, kunst en wetenschap en ze gretig opslorp. Ik, die als oudste van dienst onder al die jonkies hier als enige een blog heb, last.fm luister, die boos is omdat onze website al zes maand niet geupdated is, terwijl dat de rest koud laat.

Maar ze had gelijk. Ik ben « behoudsgezind » Voor sommige dingen lijk ik een ingebouwde aversie te hebben. Ik krijg ze niet onder de knie.

images-1.jpegimages1.jpegimages-22.jpeg

Een keer of vier vijf per week wordt mijn draadloze telefoon al &#@#ৠin de hoek gegooid (vandaar gisteren de reactie van mijn collega) omdat ik er de deur niet kan mee openen. Omdat ik er niet kan mee doorverbinden naar een ander toestel. Omdat ik na het weekend terugkom en op het scherm « 88u47 min » weergegeven wordt. Ik wil gewoon een toestel met draad waar ik de hoorn kan neerleggen.

Ik heb een hekel aan mijn nieuw mini i-bookje met microscherm. Ik verlang naar mijn oude Nokia gsm, die ik noodgedwongen na vijf jaar moeten vervangen heb door een nieuw model waar ik mijn weg niet in vind en bij hetwelke het tien minuten duurt eer ik weer eens gevonden heb hoe ik een sms moet versturen. Ik geef nog steeds de voorkeur aan een video boven een DVD, daar begint tenminste onmiddellijk met één druk « play » de film. Ik heb liever mijn CD-walkman dan een I-pod. Ik haat chatten, ik hou mijn hart vast voor de evolutie naar een camera-gesuperviseerde maatschappij.

images-32.jpegimages-41.jpeg

En oefening zou kunst moeten baren,maar echt, ik leer het niet. (en ergens moet ik toch het dwarsliggertje kunnen zijn met mijn kleine gerdenisjes). Dus als ik ooit nog eens een CV moet schrijven, weet ik dat ik nu moet vermelden “conservatief”. Pfff…

Acties

Information

7 responses

11 04 2007
nel

conservatief? een deur openen met een draadloze telefoon? waar werk jij eigenlijk, bij star trek zeker?
ja, die jonkies, ik ken dat! ze geven er niet om iets zeven keer te proberen voor het lukt, noem ons a.u.b. niet conservatief maar doelgericht!

11 04 2007
SveN

Ik zou je eerder wat onhandig noemen als het op nieuwe technologieën aankomt. Iemand die zapt met zijn gsm, de garage opent met de afstandbediening van de video, tracht te sms’en met de bediening van de tv, probeert te stofzuigen met een ipod,… Maar ik zou me pas zorgen gaan maken als je je usb in je naaimachine zou steken of je laptop als strijkplank gaat gebruiken. Dus oefen maar flink verder, ik denk niet dat er veel midveertigers zijn met deze competenties en doorzettingsvermogen.

11 04 2007
zapnimf

De deur niet kunnen openen met een draadloze telefoon?
Gewoon op de deur stappen zonder gehinderd te worden door een draad en ze openen met je vrije hand?

11 04 2007
gerda

Euh even wat uitleg op die deur: “yes hekje sterretje hekje envelopje” en dan kan je met je telefoontoestel van op de tweede verdieping de deur openen. Of was het nu “yes sterretje sterretje hekje envelopje”of “yes hekje hekje sterretje envelopje…?? Of…
En vervelend is ook wel wanneer de bel gaat en je zegt aan de telefoon: “Hallo, bedrijfXXX met Gerda” en er dan een stilte volgt en je vraagt: “waarmee kan ik u helpen?” en ze verbaasd zeggen: “euh ik sta hier aan de deur” omdat je het verschil niet hoort met een telefoonlijn, of omgekeerd, je zegt botweg:”Ja?” en dan blijkt het een telefoonlijn te zijn… enigszins genant…

11 04 2007
Menck

’t Is allemaal een kwestie van gewenning. En van het vertrouwde te kunnen/willen loslaten.
Als ik het zo lees, ben je allesbehalve conservatief. Maar op een bepaald moment in een mensenleven begint het gemak waarmee men op de kar van de evolutie springt het meer en meer te laten afweten. En ja, dan begint het gesakker.

11 04 2007
stien

Wel, ik heb precies dezelfde problemen, mijn zoon noemt mij ook een techneut

11 04 2007
nel

Beam us up, Geetje!
wie weet waar we uitkomen!

Geef een reactie

