passieverhalen/liefde voor muziek deel 3

5 04 2007

Elk jaar vanaf Palmzondag begint het. Lentekriebels? Neen, sluipend gif. Mijn huisgenoten vluchten het huis uit, er wordt een lading oordopjes aangevoerd, de muren worden geïsoleerd. De hele week lang vergiftiging. Witte Donderdag, Goede Vrijdag, zelfs op Stille Zaterdag gaat het door. Om uit te barsten op Paaszondag. Op het einde van de familiebrunch worden Nel en ik in quarantaine geplaatst in een geluidsdichte cabine. Omdat niets helpt. Videocassettes wissen, DVD-spelers saboteren of CD’s verbergen. Niets helpt om ons ervan te weerhouden een hele week lang uit volle borst mee te zingen met de meest foute maar ook onze meest geliefde musical aller tijden: Jesus Christ Superstar! Helaas deelt niemand onze liefde. We zijn roependen in de woestijn. Enkel hoongelach is ons deel!

Maar dank zij deze musical, die ik ondertussen wel al minstens 100 keer zal gezien hebben (en van begin tot einde helemaal uit het hoofd kan meezingen) ken ik tenminste de betekenis van Pasen.

Dank zij deze musical leerde ik de Bijbelse Geschiedenis en ging ik Judas vanuit en heel ander standpunt bekijken dan de nonnetjes me tot dan toe voorgehouden hadden. Heeft “een Judas” voor mij geen negatieve betekenis. Dank zij deze musical leerde ik dat je alles moest in vraag stellen en van twee kanten bekijken. Dank zij deze musical werd ik tegendraads en kreeg ik bewondering voor dwarsliggers.

En wat er ook van zij, maar volgende tekst vind ik grandioos. Humoristich en vol ironie:

Ah gentlemen, you know why we are here.
We’ve not much time, and quite a problem here

Listen to that howling mob of blockheads in the street!
A trick or two with lepers, and the whole town’s on its feet.
He is dangerous!
….
What then to do about Jesus of Nazareth?
Miracle wonderman, hero of fools.
No riots, no army, no fighting, no slogans.

One thing I’ll say for him — Jesus is cool.

We dare not leave him to his own devices.
His half-witted fans will get out of control.
But how can we stop him?
His glamour increases
By leaps every moment; he’s top of the poll.

What then to do about this Jesus-mania?
Now how do we deal with a carpenter king?
Where do we start with a man who is bigger
Than John was when John did his baptism thing?

Dank zij deze musical begreep ik later direct de passieverhalen en ben ik voor altijd verkocht aan de Mattheuspassie van Bach. Door deze film krijgt Pasen elk jaar weer een extra dimensie, wordt ik strijdlustig, zijn de hippies aan de macht, hebben de underdogs het voor het zeggen.

Ik zag de film in de bioscoop (de uitstap van het jaar in het internaat) en was onder de indruk. Zwaar. Ik wou direct de LP. Deze was in België nog niet te verkrijgen en een oudere broer van een klasgenootje, die legerdienst deed in Duitsland bracht hem voor me mee. Grijs gedraaid heb ik ze. Ik zou zo direct volgeling geworden zijn. Ik wou meedansen en zingen. Met de apostelen en Maria Magdalena aan het vuur in de grot zitten. Deze Jesus was mijn grote liefde. Met zijn schitterende blauwe ogen. Nu vind ik hem al jaren de softie van de film, Judas is de echte held van het verhaal. – Ik kan het niet helpen, ik lijk wel een predikant en dan te weten dat ik een echte aversie heb aan de kerk en zijn priesters en de nonnen die me een levenslang trauma bezorgd hebben.

“Always knew that I’d been an apostle,
knew that I could make it if I try
Then when we retire we can write the gospels
So they all talked about us when we’ve died”

Schitterend toch! (Mmm, en ik heb toch wat schijnbaar wat van deze boodschap meegedragen…)

images-31.jpegimages-21.jpegimages-4.jpeg

En ik beken: het is waarschijnlijk een oprisping van een muzikale achtergrond die ik verdrukt heb. (zie “passieverhalen/liefde voor muziek deel 2“). Maar deze liefde is nooit overgegaan. Het past niet bij de rest van mijn muzikale smaak, de musical wordt beschouwd als pulp en Norman Jewisson en Andrew Lloyd Webber zijn compleet fout. Maar ik kom er voor uit, ik ben er fier op! En wanneer ik 80 ben en in het bejaardentehuis zal zitten en Nel komt op bezoek met Pasen, zullen we nog steeds samen uit volle borst zingen:

Jesus Christ, Jesus Christ,
Who are you? What have you sacrificed?
Jesus Christ Superstar,
Do you think you’re what they say you are?

Acties

Information

2 responses

7 04 2007
nel

we zijn niet samen opgegroeid Geetje en ik, noch waren we viendinnen, daarvoor is een leeftijdsverschil van enkele jaren te groot in de tienertijd. J C Superstar heb ik dus weliswaar enige tijd na datum ontdekt maar hij was er niet minder een mijlpaal om.
Of ik als kind echt in het klooster wou betwijfel ik, ik denk dat de uitspraak “Ik word later Zuster Anaïs”” vooral oportunistisch was. Ze lokte positieve reacties uit in mijn omgeving, vooral bij de nonnetjes, die zagen wel iets in dat vlijtige meisje.
Het was Zuster Monica, jong en modern, die de film heeft aanbevolen. Op een zondagnamiddag zag ik hem, in het filmzaaltje van de paters Capucijnen. De muziek, de choreografie, het decor…’t was allemaam overweldigend! Zelfs nu nog zie ik er het foute niet van in!
Maar beslist is toen in mij het nonnetje verloren gegaan (als het er al ooit heeft ingezeten). De acteurs! Jezus! Jongens! Afgewassen jeans, mauve T-schirts, warrige krullebollen! Dé Stijl die ik (hopeloos) jaren zou nastreven.
Vele jaren later is de rebel vooral echtgenote en moeder geworden. Ik weet niet meer wanneer de film weer is opgedoken, ik denk door het toedoen van Geetje. Inderdaad is de betekenis geëvolueerd (de verbondenheid tussen godsdiest en politiek vb, om maar iets te zeggen)maar het enthousiasme is onverminderd gebleven: één keer per jaar zijn we weer tieners en hebben we het helemaal gemaakt deze keer!

11 04 2007
nel

neveneffecten

het neveneffect van zo’n muzikaal opgeluisterd Paasweekend is evenwel dat de liedjes dagen later nog in je hoofd zitten!

Geef een reactie

