kleine tony

25 03 2007

Ik heb te weinig tijd. Daardoor ga ik ook te weinig naar het toneel.
Heb ik deze week weer eens beseft na de voorstelling “Kleine Tony”

de_kempvader.jpg

3 personages, sumier decor. Deuren om mee te slaan. Een aantal stoelen, een bed en een toilet, dat een prominent plaats inneemt.
Lucas Van den Eynde, Tania Van der Sanden en Alice Reys spelen de pannen van het dak. Tania Van der Sanden in overdrive en overacting, maar het soort overacting dat perfect bij dit stuk past en dat zij alleen zich kan veroorloven.
20 korte scènes die telkens eindigen met een “stilstaand beeld” en door even het licht te doven van elkaar gescheiden worden.
Op het eerste gezicht een volkse komedie met letterlijk broekafstekerij en blote borsten, maar met een zeer zwarte achtergrond van wanhoop, verwarring en geweld die ontstaat uit een driehoeksverhouding.

De tekst werd geschreven door Alex Van Warmerdam, van wie op dit ogenblik ook de met lof overladen film “Ober” in de zalen loopt en die tevens “De Noorderlingen” regisseerde.

Dit geweldig spel werd echter gedurende de hele avond gestoord door fuifnummers in het naastgelegen cultuurcafé, van wie je het geroep en gezang tot in de theaterzaal kon horen. Niet te begrijpen hoe zoiets mogelijk is in een cultureel centrum. In eerste instantie dacht ik dat wij er enkel last van hadden omdat we kort bij de deur zaten, maar Lucas Van den Eynde bevestigde na de voorstelling zelf dat ze er tot op de scène het hele stuk door last van hadden. De verantwoordelijke van het centrum zelf reageerde vrij laconiek: “Tja, na de verbouwingen is er inderdaad wat mer overlast, gebrekkige isolatie en dies meer.” Ik noem het ronduit schandalige werkomstandigheden voor de spelers en een pretbederver voor de toeschouwers. Jammer.

Cultureel Centrum De Blank Overijse 21/03/2002
Regie: Tom Van Dijck – Productie: De Kempvader

Nog in maart en april in verschillende culturele centra in Vlaanderen

Acties

Information

4 responses

25 03 2007
Nagolore

Hiervoor moet ik beslist ook eens tijd maken denk ik!
Maar tussen denken en doen zetten we soms dingen in de weg…..
(enfin, ik toch wel es…)

25 03 2007
stien

mooi verslag. Kom er de laatste tijd ook zo weinig toe om eens naar het toneel te gaan. Hier in Antwerpen anders mogelijkheden genoeg. Maar TV is oh, zo gemakkelijk en bij de hand

25 03 2007
zapnimf

Gij raadt aan en zie… ik ga twee april!

27 03 2007
nel

Blijkbaar kiezen we niet alleen voor dezelfde TV programma’s, maar ook voor dezelfde theatervoorstellingen!
Jammer genoeg was in ons lokale cultuurcentrum deze voorstelling uitverkocht en heb ik dan kaartjes gekocht voor “Schone woorden klinken zo” met Warre Borghmans.
Jij toevallig ook?

Geef een reactie

