in het land der laatste dingen

19 03 2007

Klein berichtje deze morgen in het nieuws: de man die vorige week in Oostende iemand doodsloeg is opgepakt.  Het slachtoffer was een man die illegaal in ons land verbleef, hij werd met een ijzeren staaf bewerkt en voor dood achtergelaten op de straat en is dan overleden aan zijn verwondingen.

Hebt u de plaats van het ongeval gezien?  Hebt u bloemen of kaarsjes gezien?  Hebt u vrienden of kennissen aan het woord gezien op TV of in de krant?  Hebt u de begrafenisdienst gezien of de repatriëring? (Waar is hij begraven, wie heeft om hem gerouwd?)

Het moet niet voor mij, ik vind het zelfs gerderlijk dat het telkens weer tot de laatste druppel uitgemolken wordt, ik kan er niet tegen, die sensatiezucht en media-aandacht.  Maar ik kan er ook niet tegen dat de ene mens belangrijker is dan de andere.  Dat het ene leven meer waard is dan het andere.

Een rioolrat, een ongedierte, levend in de donkere kelders van onze maatschappij, liefst zo onbeduidend mogelijk en o wee als ze in ons vaarwater komen.  Verdelgen, vernietigen.

Paul Auster doemt voor mijn geest, ik ga deze week nog eens zijn imponerend boek: “In het land der laatste dingen” herlezen.  Het verhaal over een maatschappij met bevoordeelden en paria’s.  Het land waar het recht der sterkse heerst.  Overleven op het vuil van de straat.  Ieder voor zich, liefdeloos, egoïstisch, alleen.  En dan, heel af en toe een sprankeltje hoop.  Tevergeefs.

Een aanrader, ik kan niet wachten, ik begin er vanavond direct weer aan…

Acties

Information

4 responses

21 03 2007
nel

ga ik vandaag nog halen in de bib!

25 03 2007
Boris

Ik heb ook een mooie stripbewerking van een boek van Auster! Leg ik bij de rest van de spullen die ooit eens terug naar de Melkkouter moeten.

25 03 2007
SveN

Om precies te zijn, Boris, moet die strip naar mij en niet naar de Melkkouter 🙂

27 03 2007
nel

Het boek ‘in het land der laatste dingen’ was er niet in de bib. Heb een andere titel gelezen nl. ‘op reis in het scriptorium’. Een intigrerend boek met verrassend einde.
Kan ik ‘in het land..’ eens lenen?

Geef een reactie

