salmer fra kjøkkenet

11 02 2007

KITCHEN STORIES

Regie: Bent Hamer
Met: Joachim Calmeyer, Thomas Norström, Bjorn Floberg, Reine Brynolfsson, Sverre Anker Ousdal, Leif Andrée, Gard B. Eidsvold

Een film over een Zweeds onderzoek in de jaren vijftig naar het keukengedrag van Noorse vrijgezellen (!)

Mijn beschouwingen gisteren over enquetes deed me weer denken aan deze schitterende, onbekende en daardoor zeer ondergewaardeerde film.

Op 11/02/04 schreef ik over deze film het volgende op de http://www.cinebel.be:

“Een subliem klein fijn filmpje waarin met weinig woorden maar met schitterende beelden (en in prettige retro-kleurtjes én perfecte fifties aankleding) zoveel gezegd wordt! Een teder verhaal over vriendschap en eenzaamheid, een ironische kritiek op de hedendaagse bigbrother (media)maatschappij en het recht op privacy, soms absurd, soms kolderesk, ontroerend en grappig. Lang geleden dat ik met zo’n goed gevoel uit de bioscoop gekomen ben en een film er in geslaagd is de volgende dag doorlopend spontaan een glimlach en een feel-good gevoel te ontlokken bij de herinnering eraan. Genieten van begin tot eind! Ga dat zien, ga dat zien!”

Nu, drie jaar later, heb ik deze film al 3 keer opnieuw gezien en het blijft genieten van de eerste tot de laatste seconde. Deze film staat dan ook hoog genoteerd in mijn top50 beste films aller tijden.

Canvas, waar wacht je op?

Acties

Information

Geef een reactie

