185 000 km koperdraad

21 01 2007

185.000 km koperdraad.
Heb ik je goed begrepen, Sigrid Spruyt, op het middagjournaal van 13 u op één?

185.000 km is de hoeveelheid koperdraad die gestolen is in België in 2006. Ik kan me echt niet voorstellen of dit realistisch is. Heb ik het gewoon verkeerd verstaan en gaat het over 185.000 m, wat me veel aannemelijker in de oren klinkt?

Hoeveel is 185.000 km koperdraad?
Ik heb het even berekend: de afstand tussen Oostende en Brussel is pakweg 110 km, dat zou betekenen dat je er 1.681.81 keer koperdraad van Brussel naar Oostende kan mee leggen. Waarbij direct de bedenking bij me opkomt: hoe ziet dat er uit 1.681,81 keer opeengestapelde koperdraad? Stel dat de koperdraad 1 cm dik is, dan is dat een hoogte van 1.681,81 cm, dus 16,8181 m hoog. Daar kan ik me ook alweer geen idee van geven. Laat ons dus stellen, 10 maal naast elkaar 1,68181 m hoog koperdraad van Oostende naar Brussel. Mmm, nogmaals, lijkt dat aannemelijk? Ongelooflijk gigantisch veel lijkt me dat.

Opzoekingswerk op verschillende sites gaf me helaas ook geen uitsluitsel of het nu gaat om 185.000 km of 185.000 m. Dus dan maar wat deductiewerk: in het nieuws op TV zou 185.000 km een schade betekenen van 1,5 miljoen euro. Op de nieuwssite van de VRT heeft men het er over dat een vrachtwagen van 20 ton gemakkelijk 100.000 eur kost. Dat zou dus betekenen dat 1 ton 5000 eur kost, waardoor ik dan afleid dat die 185.000 km 300 ton wegen, wat goed is voor 15 gestolen vrachtwagens. Best aannemelijk dus toch. (Alhoewel, welke vrachtwagen moet ik me hier bij voorstellen, is dat…..?)

Het getal blijft me echter fascineren.
185.000 km, dat is minstens vier keer de omtrek van onze aarde….

Acties

Information

One response

23 01 2007
nel

…en waarvoor dient dan al die koperdraad?
Want als er zoveel km gestolen is ( wat zou het % ‘gestolen’ koperdraad zijn op de totale hoeveelheid verhandelde koperdraad?) moet er toch een gigantische hoeveelheid koperdraad in omloop zijn?

Geef een reactie

