aan een boom zo volgeladen mist men drie, vier noten niet

26 09 2007

Op de blog van Koen Fillet las ik over zijn notenoverschot. Ik wou graag een reactie plaatsen, maar dat lukt me weeral eens niet.

Dus mijn notenverhaal hier dan maar.

In mijn tuin heb ik een pracht van een notelaar die elk jaar een massa noten oplevert. Elk jaar wordt de familie bedeeld tot de noten hun de strot uitkomen. Vrienden zeggen, ben je daar weer, ik heb er nog van vorig jaar. Collega’s zeggen, breng ze maar mee, maar laten ze dan vervolgens achter op het werk “vergeten” .

Elk wanneer de eerste noten vallen (dit jaar uitzonderlijk vroeg, ik onthoud dat omdat ik nog nooit noten geraapt heb op mijn verjaardag en dit jaar wel) heb ik nog een halve kist over van het jaar voordien (die ik dan gebruik om de haard op te stoken, net zoals de heer Fillet het ook doet).

Dit jaar zou ik het echter anders aanpakken. Ik verdeelde de noten netjes in zakjes van “dendelaise” en “de karrefoer” 1 à 2 kg per zakje schat ik, heb het niet echt gewogen. Op zaterdagmorgen zette ik de zakjes op mijn brievenbus met een bord erbij: “Gratis noten”.

Ach! Groot was mijn ontgoocheling toen er ‘ s avonds nog geen enkel, (ik herhaal: geen enkel!) zakje meegenomen was. “Gratis” en zomaar uitdelen aan de dorpsgenoten moet bij mij in de buurt waarschijnlijk argwaan opgewekt hebben. Zoveel vriendelijkheid, outcoming, daar was vast en zeker iets mis mee! Niet te vertrouwen! Bij Gerda!

Zondagmorgen was er opmerkelijk veel volk op de baan. Er bleek een wandeltocht georganiseerd te zijn en de route liep langs mijn huis.

Onbekende mensen in mijn straat! En zie: tegen ‘s middags twaalf uur waren alle zakjes weg! Dat deed pas deugd, eindelijk had er eens iemand iets aan mijn noten!

(Ik zal me er maar geen verdere bedenkingen over maken dat tien huizen verder een bord stond met “Noten te koop“?)

Trivia: Alles wat uw brein begeert: walnoten zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren, B-vitamines, foliumzuur en vitamine E en vormen daarom het ideale voedsel voor de zenuwcellen”
(bron: Psyche&Brein nr6 -2007)

Acties

Informatie

17 reacties

26 09 2007
blanche

Maar alléééééz !!
Ik dacht bij mezelf : ” ze komt er nooit achter , want ze mag niet naar buiten met haar omnivalent kostumeke aan .”
Had ik die noten nog wel netjes herverpakt in zakjes van den Auchan….
Nóóóten , verse nóten 10 euro voor een zakje !!!

26 09 2007
gerda

Ik heb het van horen zeggen….

26 09 2007
sandrissimo

Shit zeg, spijtig dat ik daar niet gepasseerd ben, ik ben dol op okkernoten! Had in mijn vorige tuin een notenboom en die begon net vrucht te dragen toen we verhuisden…
Wat mij wel opvalt, als ik iets buiten zet, met “gratis” erop, dat dat ineens weg is en ik nooit zie wie het mee neemt! Tegenwoordig plak ik zelfs pas ‘s morgens mijn stickers van ‘t groot vuil, als ik het ‘s avonds buiten gezet heb, want meestal is de helft dan al weg.

27 09 2007
stien

Ik zou in het passeren voorzeker alle zakjes meegenomen hebben. Ben dol op okkernoten, vooral verwerkt in slaatjes en gebak.

27 09 2007
xtremels

Moest ik met zo’n overschot zitten en moest er zo’n wandeltocht voorbij komen, ik zou des middags een zelf geprepareerde Waldorf Salad verkopen aan woekerprijzen. Uitgehongerde wandelaars met vooraf gesmeerde en reeds uitgedroogde boterhammetjes met kaas zwichten meteen!

Maar dat is waarschijnlijk te wijten zijn aan mijn economische opleiding…

27 09 2007
nel

Had je nu nog een opleiding kok gehad dan zou ‘t je misschien nog lukken ook.

27 09 2007
blanche

Amaai Nel !!!!Ik heb de slappe lach .
Als het afvuren van dergelijke reacties onderdeel is van een Damsopleiding , dan ben ik blij dat ik er 1 gekregen heb .

27 09 2007
gerda

Zég mannen!!! Zal’t gaan ja?

Ik durf al niet meer op café gaan bij Menck en nu begint dat spel hier. (Blanche, ja, jij ook al een tijd!!) (g. kijkt streng..)

De dokter heeft gezegd dat hij mijn computer zal in beslag nemen omdat ik teveel moet (schater)lachen en dat is slecht voor de genezing van een operatiewonde (in de hals)!!

Kalm dus!!!

(Enfin, ben ik toch blij dat ik zo’n grappige lezers heb…)

27 09 2007
Annemie

Gerda, ik vond dat een héél origineel idee van jou met het overschot van de noten. Jammer dat mensen zo eigenaardig reageren…
Gezond zijn okkernoten zeker…deze avond begon ik er ook van te smullen maar heb me danig verslikt dat ik er van het verschot maar mee opgehouden ben… ;)
Spoedig herstel!

28 09 2007
nel

Gerda,
Ik zal het nooit meer doen, het is alleen soms sterker dan mezelf…

28 09 2007
peter

Voor het recept van een Waldorf Salad kan je nog altijd terecht bij Basil Fawlty, manager en hoteleigenaar.

3 10 2007
houbi.com / blog » Okkernotenoverschot

[...] bijvoorbeeld dat Koen Fillet ten einde raad met zijn nootjes de open haard aansteekt, of dat Gerda ze in zakjes hangt aan haar poort voor de voorbijgangers die ervan lusten, of dat MissFluffy ze [...]

3 10 2007
de okkernotenberg « eigenwijze tuin.blog

[...] blogland zit met een overschot aan okkernoten waar ze van miserie hun stoof mee aansteken, heelder lokale economieën mee ontwrichten, zich plichtbewust doorheen knabbelen of een weerloze specht met een dégout voor noten opzadelen [...]

29 01 2008
De eigenwijze tuin » de okkernotenberg

[...] blogland zit met een overschot aan okkernoten waar ze van miserie hun stoof mee aansteken, heelder lokale economieën mee ontwrichten, zich plichtbewust doorheen knabbelen of een weerloze specht met een dégout voor noten opzadelen [...]

21 02 2009
4 12 2009
Françoise Bréart

chico mijn papegaai s op zoek naar okkernoten daar is hij verlekkert op, ik woon in Heusden-Zolder limburg.Op voorhand bedankt groetjes van chico.

NB:voor een gans jaar ongeveer 5 à 6 kilo

4 12 2009
Françoise Bréart

kan iemand mij okkernoten bezorgen voor onze chico?

groetjes van françoise en chico.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

